De webshop voor machines met een accu!
Voor 17:00 besteld, volgende werkdag geleverd!
Gratis verzending boven de €149.95,- a €6.95
PostNLKennisbank
0

Gratis verzending in NL boven €149.95!

Review Logo4,3/5 @ Trustedshop
0
De webshop voor machines met een accu!
Voor 17:00 besteld, volgende werkdag geleverd!
Gratis verzending boven de €149.95,- a €6.95

Gratis verzending in NL boven €149.95!

Je elektrische auto gebruiken als thuisbatterij

Het gaat vaak om de vele voordelen van de elektrische auto. Nu het aantal laadpunten in Europa sterk toegenomen is en de mogelijkheden voor thuis laden of laden op het werk ook meer dan prima zijn, is het tijd om verder te kijken. Bijvoorbeeld naar dat enorme accupakket in je elektrische auto, dat op veel meer manieren ingezet kan worden, onder andere als een thuisbatterij. Op deze pagina lees je alles wat je moet weten over deze technologie, inclusief de belangrijkste voor- en nadelen.

Een EV als thuisbatterij: hoe werkt het precies?

De thuisbatterij is een accupakket dat gebruikt wordt om stroom op te slaan. Doorgaans zie je deze batterijen vooral terug bij mensen die zonnepanelen hebben, omdat zij de groene energie op moeten slaan om deze op een later moment te kunnen gebruiken. Wanneer het gaat om de elektrische auto als een thuisbatterij, dan wordt het accupakket van de elektrische auto gebruikt als een thuisbatterij. De (overtollige) energie wordt dan opgeslagen in de accu van de auto en de accu levert deze energie aan het netwerk op het moment dat je stroom nodig hebt.

Waarom zou je je elektrische auto gebruiken als thuisbatterij?

Er zijn tal van redenen om de accu van de elektrische auto in te zetten als thuisbatterij. Allereerst heb je waarschijnlijk al een EV of overweeg je er eentje aan te schaffen (op de kortere of langere termijn). Deze kan gewoon ingezet worden als (bijzonder grote) thuisbatterij, terwijl de extra kosten hiervoor minimaal zijn. Je hebt namelijk wel een slimme laadpaal nodig en die kosten nou eenmaal iets meer.

Tegelijkertijd heb je hiermee een perfecte manier om stroomuitval op te vangen, help je het milieu (mede door een betere balans voor het energienetwerk) en kun je groene stroom op een ideale en grootschaligere manier inzetten. Meer dan genoeg redenen om te kijken naar deze technologie en de mogelijkheden dus.

Wat is het verschil met bidirectioneel laden, dat ook steeds meer aandacht krijgt?

Er worden veel termen door elkaar heen gebruikt, die elkaar deels overlappen. Zo valt de elektrische auto als thuisbatterij onder Vehicle to Home (V2H), maar ook onder Vehicle to Grid (V2G) wanneer deze op een andere plek (bijvoorbeeld het werk) ingezet kan worden. Een andere technologie is Vehicle to Load, dit wordt vooral gebruikt door mensen die gaan kamperen en waarbij de auto als powerbank werkt. Al deze opties vallen samen onder Vehicle to Everything (V2X) en dat betekent dat deze auto’s verbonden kunnen worden met alle opties hierboven. Dat is precies wat bidirectioneel laden is. De accu van de auto kan niet alleen geladen worden, maar ook gebruikt worden als bronpunt van stroom. Aangezien hiermee stroom in twee richtingen kan gaan, is de term bidirectioneel (twee richtingen) laden bedacht.

Kan elke EV dienstdoen als een thuisbatterij?

Nee, helaas niet. De auto moet namelijk geschikt zijn voor Vehicle to Grid (V2G) omdat de auto in staat moet zijn om de stroom terug te leveren aan het netwerk. Bij veel modellen kan een software-update in de toekomst genoeg zijn om dit mogelijk te maken, maar dat geldt niet voor alle modellen. De EV moet namelijk voorzien zijn van een omvormer die de gelijkstroom om kan zetten in wisselstroom (tenzij hier een aparte oplossing voor ontwikkeld wordt).

Modellen die op dit moment al geschikt zijn voor bidirectioneel laden en die gebruikt kunnen worden als thuisbatterij, zijn de Nissan Leaf, de Nissan E-NV200, de Kia Soul en de Mitsubishi Outlander PHEV. Dat betekent niet dat andere autofabrikanten hier geen oren naar hebben. Grote namen als Audi zijn al langere tijd bezig met een grootschalig onderzoek en zullen zeer waarschijnlijk de technologie uitrollen wanneer de mogelijkheden inzetbaar zijn. Andere auto’s, met name de modellen die op het gedeelde MEB-platform van de Volkswagen Groep staan, worden al geschikt gemaakt voor V2G en kunnen opgenomen worden in een gedistribueerd net, maar alleen wanneer de eigenaren toestemming geven (en de juiste updates uitvoeren).

Wat heb ik nodig om een thuisbatterij te kunnen maken van mijn elektrische auto?

Om een thuisbatterij te kunnen maken van je elektrische auto, heb je twee dingen nodig. Allereerst een slimme laadpaal, want ook de laadpaal moet verkeer in twee richtingen mogelijk maken. Daarnaast is er een omvormer nodig in de auto die de gelijkstroom in de accu omzet naar wisselstroom zodat deze gebruikt kan worden op het net waarop de auto aangesloten wordt. Daarnaast moet de stoppenkast uiteraard in orde zijn en de juiste ALS-beveiligingen hebben om dit systeem optimaal te kunnen laten werken.  

4 sterke redenen waarom dit de oplossing voor de toekomst is

Er zijn tal van redenen waarom de elektrische auto als thuisbatterij de toekomst is. We hebben de 4 sterkste redenen voor je onder elkaar gezet:

  • De accu van een elektrische auto is véél groter dan de gemiddelde thuisbatterij. Een accupakket van een EV ligt zo tussen de 40 en 120 kWh, terwijl een standaardthuisbatterij niet boven de 15 kWh komt.
  • De elektrische auto heb je al en kun je zo op een extra manier inzetten. Je auto wordt dus multifunctioneel, zonder dat hier extra kosten aan verbonden zijn (tenzij je je laadpaal thuis moet laten vervangen door een slimme laadpaal).
  • Dit is dé manier om grotere hoeveelheden groene stroom (van bijvoorbeeld zonnepanelen) op te slaan en te gebruiken op het moment dat je wel energie nodig hebt.
  • Met de stijgende vraag naar elektriciteit moeten we een manier vinden om vraag naar en aanbod van stroom in balans te krijgen. Grote opslagmogelijkheden spelen hierbij een cruciale rol en verlichten de druk op de energie-infrastructuur aanzienlijk.

Uiteraard moeten de milieuvoordelen hieraan toegevoegd worden, hoewel die al verborgen zitten in bovenstaande lijst. Wanneer de infrastructuur in balans is, wordt de energie beter benut waardoor er minder energie gewonnen hoeft te worden. Ook wordt de groene energie vanuit zonnepanelen ineens veel makkelijker te gebruiken, wat grijze stroom ineens nog veel onnodiger maakt. Ga maar na: een gemiddeld huishouden verbruikt dagelijks ongeveer 10 kWh. Een volledig geladen accupakket van een moderne elektrische auto kan zo’n 100 kWh of meer opslaan, wat betekent dat je hiermee anderhalve week stroom hebt en geen grijze stroom hoeft te gebruiken.

Een nadeel aan de elektrische auto als je thuisbatterij

Er zit een vervelende kanttekening aan dit verhaal en dat heeft te maken met wanneer je precies thuis bent en wanneer niet. Wanneer de zonnepanelen optimaal rendement leveren, ben jij waarschijnlijk op je werk (en je auto dus ook). Dat betekent dat je de piekopbrengst mist en deze niet opgeslagen kan worden in de accu van je auto. Wanneer je eenmaal thuis bent, is het rendement veel lager omdat de zonnepanelen minder opleveren na een uur of 5.

Hier zijn een aantal oplossingen voor en per situatie en technologische ontwikkelingen plus budget kan de beste oplossing per elektrische auto verschillen:

  • Groen laden op het werk. Door werknemers groen te laten laden tijdens het werk, kunnen de elektrische auto’s gebruikt worden als energieopslag op het werk én kan de resterende stroom mee naar huis.
  • Een extra thuisbatterij. Door naast de EV ook een thuisbatterij (deze kan een geringere opslag hebben waarmee deze goedkoper is dan een complete thuisaccu) te gebruiken, kan de piekopbrengst opgeslagen worden in de thuisbatterij, die vervolgens de stroom doorzet naar de EV wanneer je weer thuiskomt.

Een ander nadeel dat vaak genoemd wordt, is het feit dat de accu van de auto niet vol zou zijn ’s morgensvroeg wanneer je weg wilt rijden naar je werk. Dat is alleen het geval wanneer de wasmachine, waterkoker en het bubbelbad allemaal stroom trekken vlak voordat je de auto nodig hebt. Niet alleen is dit bijzonder uitzonderlijk, er wordt ook vergeten dat de EV in de tussentijd altijd bij kan laden op het daltarief of de zonnepanelen ’s morgens. Tot slot is de kans ook bijzonder klein dat je een volledig geladen accu (op exact 100%) nodig hebt.

Heb ik alleen voordeel van de EV als thuisbatterij als ik zonnepanelen heb?

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is deze technologie ook erg handig wanneer je geen zonnepanelen hebt. Toegegeven, de voordelen worden wél aanzienlijk groter met een eigen PV-systeem, maar ook zonder deze platen op je dak, heb je profijt. Denk bijvoorbeeld aan stroom af kunnen nemen tijdens de daluren en deze te gebruiken wanneer jij stroom nodig hebt. Ook is de elektrische auto als opslagvat een handige manier om stroom te hebben wanneer de stroom uitvalt én heb je een gebalanceerd netwerk thuis waarbij vraag en aanbod op elkaar afgestemd kunnen worden op elk gewenst moment.

Laat een bericht achter

Schrijf hier uw bericht

* Verplichte velden
Vergelijk 0

Voeg nog een product toe (max. 5)

Start vergelijking

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »