Wat is de zuinigste elektrische auto?
Er zijn veel verschillende factoren waar je naar kunt kijken bij het vergelijken van elektrische auto’s. Tegenwoordig is er vooral aandacht voor de actieradius, de ruimte in de auto zelf en uiteraard het verbruik van de elektrische auto, omdat dit bepalend is voor de kosten per kilometer en de mate waarin geladen moet worden. Ben jij op zoek naar de zuinigste elektrische auto, dan vind je hier precies wat je nodig hebt.
Hoe bepaal je wat de zuinigste elektrische auto is?
Vaak zijn er bij vergelijkingen tal van factoren om rekening mee te houden, inclusief kanttekeningen en uitzonderingen. Wanneer het gaat om de vraag welke elektrische auto het zuinigst is, gaat dat echter niet om. Het gaat simpelweg om het laagste verbruik per kilometer, of de meeste kilometers per kW uit het accupakket. Dat is dan ook het enige waar we naar gekeken hebben om te bepalen wat de zuinigste elektrische auto is op het moment van schrijven.
Dit is de zuinigste EV van dit moment
Op het moment van schrijven is de Dacia Spring 45 pk de zuinigste elektrische auto met een verbruik van 13 kWh per 100 kilometer. Om te zien hoe sterk dat is, hebben we hieronder de top 5 gezet met de zuinigste elektrische auto’s:
- Dacia Spring 45 pk: 13 kWh per 100 kilometer
- Dacia Spring 65 pk: 13,7 kWh per 100 kilometer
- Tesla Model 3: 13,7 kWh per 100 kilometer
- Fiat 500e 70 kW: 14 kWh per 100 kilometer
- Renault Twingo ZE: 14 kWh per 100 kilometer
Ondanks de twee modellen van Dacia is hiermee alsnog een redelijk breed en uiteenlopend aanbod aan auto’s in de top 5 beland, waarbij alleen de Dacia’s een matiger vermogen hebben. De Fiat heeft bijvoorbeeld 95 pk, de Renault 82 pk en de Model 3 tikt zelfs 280 pk aan.
Komen er nóg zuinigere elektrische auto’s?
Hoewel duurzaamheid een belangrijke, doorslaggevende factor speelt bij de energietransitie, is de kans klein dat grote autofabrikanten zich actief zullen richten op nog zuinigere stekkerauto’s. Uiteraard is de kans groot dat er een aantal stadsauto’s komen die zuiniger zijn, maar het merendeel van de autofabrikanten zal zich richten op het gedeelte van de markt waar de grootste vraag is. Dat zijn de middelgrote modellen zoals de elektrische SUV’s en cross-over-modellen. Met het gemiddelde gewicht van deze modellen en de grote accupakketten, is het onwaarschijnlijk dat deze zuiniger zullen zijn.
Kanttekening hierbij is dat wel steeds meer techniek beschikbaar is en de beschikbare technologie op zijn beurt steeds beter wordt. Daarmee zal het gemiddelde verbruik van de elektrische auto wel steeds verder afnemen.
Hoe belangrijk is het verbruik van de elektrische auto?
De laadinfrastructuur in Nederland is uitstekend. De meeste eigenaren van elektrische auto’s kunnen thuis, op het werk én onderweg gemakkelijk laden. Aangezien de meeste laadpalen tegenwoordig ook een hoge laadsnelheid hebben (zoals de 3-fase laadpalen en de DC-laadstations langs de snelweg), hoeft het laden ook niet meer veel tijd of geld te kosten.
Dat betekent dat het verbruik van de auto niet meer zó belangrijk is als voorheen. Sterker nog, het is goed om aandacht te houden voor de overige aspecten, zoals de actieradius van de auto, de kofferbakruimte en de beenruimte voor de mensen die op de achterbank zitten. Zeker voor gezinsauto’s en elektrische auto die op zakelijke basis ingezet worden, is het verbruik vaak een bijkomstigheid en niet langer de belangrijkste factor bij het vergelijken van de auto’s.
Betekent dit dat je niet meer op zoek hoeft naar zuinige elektrische auto’s? Nee, want zo werkt het ook niet helemaal. De beste optie is vaak een elektrische auto met een prima actieradius en een verbruik dat lager ligt dan gemiddeld. Dat zijn namelijk de elektrische auto’s waar je het meeste uit kunt halen.
Wat minstens zo belangrijk is om in de gaten te houden tijdens het vergelijken, is dat de zuinigste elektrische auto doorgaans niet de grootste actieradius heeft en daar is een reden voor. Een laag verbruik en een groot accupakket voor een flinke actieradius gaan namelijk niet samen. Tegelijkertijd geldt dat de zuinigste elektrische auto’s een minder groot accupakket nodig hebben om een groter bereik te hebben, aangezien er meer kilometers uit het vermogen gehaald kunnen worden.
Alle elektrische auto’s hebben baat bij een laadoplossing aan huis
Ongeacht hoe zuinig of onzuinig je elektrische auto is, elke EV heeft baat bij een laadpaal, mobiele lader of een fraaie wallbox aan huis. Het gaat namelijk niet alleen om de zuinigheid, maar ook om de kosten per gereden kilometer. Die zijn niet alleen afhankelijk van het verbruik van de auto, maar ook van de prijs van de stroom die geladen wordt. Wanneer je je elektrische auto thuis kunt laden, betaal je altijd de laagste prijs, zodat de kosten per kilometer zo laag mogelijk uitvallen, zeker met de zuinigste elektrische auto van dit moment.
Heb je nog geen laadpaal of mobiele lader en wil je een laadoplossing vinden met de beste prijs-kwaliteitverhouding? Kijk dan direct naar ons aanbod of laat één van onze specialisten weten wat je zoekt, zodat we direct met je mee kunnen kijken.