De webshop voor machines met een accu!
Voor 17:00 besteld, volgende werkdag geleverd!
Gratis verzending boven de €149.95,- a €6.95
PostNLKennisbank
0

Gratis verzending in NL boven €149.95!

Review Logo4,3/5 @ Trustedshop
0
De webshop voor machines met een accu!
Voor 17:00 besteld, volgende werkdag geleverd!
Gratis verzending boven de €149.95,- a €6.95

Gratis verzending in NL boven €149.95!

Subsidie voor een gebruikte elektrische auto, kan dat?

Nieuwe elektrische auto’s zijn prijzig, en dat maakt het voor veel mensen een uitdaging om over te stappen op een elektrisch model. Daarom hebben overheden over heel de wereld mogelijkheden ontwikkeld om de transitie makkelijker te maken. In Nederland kunnen zakelijke gebruikers bijvoorbeeld rekenen op fiscaal voordeel en andere aftrekposten. Particulieren kunnen daarnaast subsidie krijgen voor een nieuwe elektrische auto, maar hoe zit het eigenlijk met de subsidie voor de aanschaf van een gebruikte elektrische auto? En is er een manier om nóg goedkoper aan een elektrische auto te komen?

Subsidie voor een nieuwe elektrische auto

Voor de aankoop van een nieuwe auto kun je € 2950 subsidie krijgen, wat een leuk bedrag is. Ook bij private lease kun je rekenen op een bedrag van € 2950. Dit geldt voor particulieren. Voor zakelijke gebruikers liggen verschillende voordelen klaar, die ervoor zorgen dat de keuze voor een elektrische auto aardig makkelijker wordt. Maar nu komt de grote vraag: kun je ook subsidie krijgen voor een gebruikte elektrische auto? Het antwoord is een volmondig ja.

Kun je subsidie krijgen voor een tweedehands elektrische auto?

Wanneer je een gebruikte elektrische auto aanschaft tussen 1 januari 2024 en 27 december (12:00 uur), kun je een bedrag van € 2000 in subsidie krijgen. Op het moment van schrijven is nog iets minder dan het volledige budget vrij: er is nog € 14 miljoen over van de bijna € 30 miljoen die in het potje gestort is.

De subsidie geldt alleen voor volledig elektrische auto’s die op jouw eigen naam komen te staan en je moet hiervoor in Nederland wonen. Daarnaast moet de auto op de lijst met geschikte auto’s staan, net als deze lijst geldt voor de nieuwe elektrische auto’s bij aanvraag van subsidie.

Slimmer om een elektrische auto uit Duitsland te importeren?

Subsidie is leuk, zeker wanneer je toch al op zoek wilde naar een nieuwe of een gebruikte elektrische auto, maar kan het nóg goedkoper? Daar lijkt het wel op, want steeds meer mensen kijken bij onze oosterburen. Duitsland heeft een veel grotere automarkt, wat betekent dat het aantal tweedehands elektrische auto’s veel groter is. Tegelijkertijd staan de Duitsers bekend als mensen die veel aandacht besteden aan hun auto en reparaties en onderhoud laten verrichten door merkdealers, wat betekent dat nagenoeg alle onderdelen nog origineel zijn.

Dat klinkt leuk, maar je kunt niet zomaar de Duitse marktplaatsen openen en bieden op een auto. Om een elektrische auto in te kunnen voeren (en eventueel zelfs aanspraak te maken op de subsidie), heb je een Nederlandse garage nodig. In de meeste gevallen werken deze echter graag met je mee, tegen een betaling uiteraard. Wanneer zij de import voor je kunnen regelen, betekent dit dat jij binnenkort al in je Elektroauto rond kunt rijden.

De prijzen voor tweedehands elektrische auto’s zijn in Duitsland gemiddeld lager in Nederland. Hoe hoger de nieuwprijs van de auto, hoe groter het prijsverschil. Vooral in het luxere én middelste segment zijn de prijsverschillen groot genoeg om het importeren aantrekkelijk te maken. Wil je daarnaast ook weten of je gebruik kunt maken van subsidie voor de gebruikte elektrische auto, laat dit dan voor het importeren weten aan de garage die je de import laat regelen.

Wat zijn de verwachtingen rond subsidie voor de EV in de toekomst?

Subsidiepotjes hebben niet het eeuwige leven. Zeker niet wanneer het gaat om verduurzaming en het dichten van de prijskloof tussen auto’s met een traditionele verbrandingsmotor versus een elektrische auto. Dat betekent dat de kans groot is dat de subsidies voor elektrische auto’s steeds verder afgebouwd zullen worden. De vraag is alleen of dit inderdaad zo’n groot nadeel is als de gemiddelde Nederlander ervan maakt op de social media.

De gemiddelde prijs van een gebruikte elektrische auto neemt namelijk steeds verder af, waarbij het aanbod aan tweedehands elektrische auto’s alleen maar steeds verder toeneemt. Zeker nu mensen ook naar Duitsland kijken en modellen importeren. Dat betekent dat de subsidie niet alleen steeds verder afgebouwd zal worden, maar dat er ook steeds minder behoefte aan is. Tegelijkertijd is het verstandig om nu nog gebruik te maken van de subsidiemogelijkheden, want met € 2000 kun je een zeer leuke laadpaal kopen én laten installeren zodat je je EV direct optimaal en veilig kunt laden thuis.

Laat een bericht achter

Schrijf hier uw bericht

* Verplichte velden
Vergelijk 0

Voeg nog een product toe (max. 5)

Start vergelijking

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »