Dit is de zuinigste elektrische auto
Er zijn veel verschillende factoren waar je naar kunt kijken bij het vergelijken van elektrische auto’s. De zuinigheid, ofwel het verbruik, is een van de dingen waar het vaakst naar gekeken wordt, zeker omdat een laag verbruik betekent dat je meer kilometers uit een volle accu haalt én goedkoop kunt rijden. Welke elektrische auto’s zijn het zuinigst en waar moet je rekening mee houden wanneer je hier naar wilt kijken bij het vinden van de elektrische auto die het beste bij jou past?
De zuinigste elektrische auto; meeste kilometers per kWh
Het is goed om even een pas op de plaats te maken, want op veel plekken gaat het verkeerd. De zuinigste auto is niet de auto die het verste komt op een volle acculading. Het is de auto die de meeste kilometers per kWh kan rijden en dat verschil is bijzonder relevant. Veel elektrische auto’s met een laag verbruik hebben namelijk óók een laag gewicht, omdat er bespaard is op het gewicht zodat het verbruik zo laag mogelijk zou blijven. Vaak betekent dit een beperk(er) accupakket, waardoor deze auto’s lang niet altijd de beste actieradius hebben. De Dacia Spring is hier een schrijnend voorbeeld van. Hoewel deze hoog in de lijst met zuinigste auto’s staat, komt deze auto nooit voor in lijsten met modellen met een uitstekende of optimale actieradius.
Het verbruik wordt mede bepaald door de bestuurder
Er zijn een aantal factoren die een grote rol spelen bij de zuinigheid van de elektrische auto. Hierbij kun je onder andere denken aan: Het gewicht van de auto; De elektromotor die in de auto zit; De weersomstandigheden; De wegomstandigheden (bijvoorbeeld heuvelachtig terrein); De rijstijl van de bestuurder. Vooral de laatste factor weegt zwaar. Wanneer je constant snel optrekt en vaak harder rijdt dan 100 kilometer per uur, dan is het verbruik van de elektrisch auto veel hoger. Zelfs de zuinigste elektrische auto kan hiermee een enorm verbruik laten zien. Daarom is het goed om je rijstijl aan te passen, zeker wanneer je belang hecht aan je actieradius of het verbruik van de auto.
Waarom was de zuinigheid van de EV zo belangrijk voorheen?
Er is wel een kanttekening nodig wanneer het gaat om de zuinigste elektrische auto’s. Voorheen waren de accupakketten in de elektrische auto’s namelijk aanzienlijk kleiner dan tegenwoordig. Ook was het veel lastiger om een laadpaal te vinden (zeker een werkende laadpaal die je ook nog eens kon activeren met je laadpas of druppel). Dit zorgde voor stress, ook wel range anxiety genoemd. Het verbruik van de elektrische auto was daarom ontzettend relevant, omdat deze ervoor kon zorgen dat je wel van A naar B kon komen.
Geldt dit nog steeds?
Tegenwoordig zijn de accupakketten aanzienlijk groter en is het makkelijk om een snellader of publieke AC-laadpaal te vinden om je accu te laden. Dat betekent niet direct dat het verbruik van de elektrische auto irrelevant is. Zo zijn er nog altijd veel mensen die zo goedkoop mogelijk willen rijden. Een zuinige elektrische auto is dan de beste optie, want zelfs met een laadpaal thuis wordt goedkoop elektrisch rijden vooral mogelijk door een zuinige elektrische auto.
Een aantal zuinige elektrische auto’s op een rijtje
Er zijn veel lijsten met de zuinigste elektrische auto’s op rij, maar het is maar net de vraag hoe de lijst opgesteld is. Vandaar ook dat de lijsten vaak niet hetzelfde zijn, terwijl je zou denken dat dit wel het geval zou moeten zijn. Het gaat er maar net om waar de makers naar gekeken hebben, want veel automodellen hebben uiteenlopende modellen met een verschillend verbruik, en is de kloof tussen de werkelijke en opgegeven actieradius vaak ook groot. Daarom staan de volgende zuinigste elektrische auto’s van 2024 wel onder elkaar, maar niet op volgorde. Wil je de lijst gebruiken om een model uit te zoeken, kijk dan vooral naar de specificaties van het model dat jij op het oog hebt. Uiteraard kan de dealer je hierbij helpen.
De zuinigste elektrische auto’s van 2024 zijn:
- Mini Electric
- Hyundai Kona Electric
- Dacia Spring
- Tesla Model 3
Deze modellen hebben een verbruik van ongeveer 15 kWh per 100 kilometer (bij normaal gebruik en normale omstandigheden). Ter vergelijking, een Audi e-tron verbruikt zo’n 25 kWh om 100 kilometer af te leggen.