De webshop voor machines met een accu!
Voor 17:00 besteld, volgende werkdag geleverd!
Gratis verzending boven de €149.95,- a €6.95
PostNLKennisbank
0

Gratis verzending in NL boven €149.95!

Review Logo4,3/5 @ Trustedshop
0
De webshop voor machines met een accu!
Voor 17:00 besteld, volgende werkdag geleverd!
Gratis verzending boven de €149.95,- a €6.95

Gratis verzending in NL boven €149.95!

Elektrische auto en de kosten per kilometer, hoe zit dat precies?

Elektrisch rijden wordt regelmatig duurder én goedkoper genoemd dan die auto’s met traditionele verbrandingsmotoren, waarbij het vooral goed is om te kijken naar de argumenten die gebruikt worden. Een van de belangrijkste factoren is de prijs per kilometer, al kan hier ook weer moeilijk over gedaan worden. Daarom hebben we hier alles verzameld over de elektrische auto en kosten per kilometer, zowel voor wanneer je het makkelijk wilt houden én wanneer je het ingewikkelder wilt hebben.

Hoe bereken je de kosten per kilometer: makkelijk versus ingewikkeld

De makkelijkste manier om de kosten per kilometer van een elektrische auto te berekenen, is door het verbruik af te zetten tegen de prijs van een kWh en vervolgens daar een prijs naast te zetten van een kilometer met een gemiddelde brandstofauto. We gaan je daar verder niet mee vermoeien, want het verbruik van jouw auto én de prijs per kWh die jij betaalt aan je energieleverancier weet jij beter dan wij. De ANWB berekende voor de elektrische auto de kosten per kilometer zo’n 7,6 cent per kilometer zijn, waar de gemiddelde fossiele brandstofgebruiker net over de 10 cent per kilometer zit.

Uiteraard is dit bovenstaande sterk afhankelijk van de stroomprijzen en de prijs van benzine en diesel aan de pomp. Deze stijgen en dalen echter vaak samen, waarmee we ervanuit kunnen gaan dat de elektrische auto zo’n 25% goedkoper is per kilometer.

Wanneer je dit tijdens de volgende verjaardag op tafel gooit, krijg je waarschijnlijk flink wat tegengas. De simpele berekening wordt namelijk vaak weggezet als oneerlijk en onvolledig en dat klopt. Want de laadinfrastructuur heb je niet zomaar thuis en dan is het ook nog eens sterk de vraag hoe je je auto laadt en welke opties jij verder nog kiest.

We gaan hier bewust niet in op het verschil in prijs van de elektrische auto versus een niet-elektrische auto, plus de levensduur en de kosten voor wegenbelasting, verzekering en betere autobanden voor de elektrische auto. Zouden we dit wel doen én daarin net zo volledig willen zijn als in onze andere blogs, dan zouden we een compleet boekwerk vol kunnen schrijven en dát laten we graag aan anderen over.

Waar laad je de elektrische auto (het vaakst)

De kosten per kilometer voor de elektrische auto zijn sterk afhankelijk van waar je de auto laadt én het gemiddelde verbruik van je auto. Laad jij je auto nagenoeg altijd thuis, dan rijd je zo goedkoop mogelijk. Helaas is het lang niet altijd mogelijk om (uitsluitend) thuis te laden. Er zijn nog altijd mensen die afhankelijk zijn van publieke laadpalen en dan valt de prijs aanzienlijk hoger uit. Hoe dit precies zit, hebben we per situatie hieronder voor je neergezet.

Onderweg bij AC-laadpalen

AC-laadpalen zijn de goedkoopste publieke laadpalen, maar zijn tegelijkertijd de langzaamste manier om te laden. De AC-laadpalen laden namelijk op 11 of 22 kW, wat betekent dat elke elektrische auto uren nodig heeft om volledig te laden. Op het moment van schrijven betaal je zo’n € 0,50 per kWh bij publieke AC-laadpalen.

Onderweg bij DC-snelladers

DC-laders, ook wel snelladers genoemd, laden op gelijkstroom wat betekent dat de accu aanzienlijk sneller geladen wordt. De kosten per kWh zijn echter aanzienlijk hoger: hier betaal je zo’n € 0,70 per kWh, al lopen de kosten sterk uiteen afhankelijk van de exploitant van de snellader en de laadpas die je hebt.

Hier moeten we aan toevoegen dat een DC-lader een nadeel heeft dat geen van de andere opties kent. Een snellader gebruik je om de accu tot 80% te laden. De laadcurve neemt na deze 80% zo sterk af dat het niet langer verstandig is om de DC-lader te gebruiken. Dat is ook direct de reden waarom het etiquette is om bij 80% acculading je EV af te koppelen en door te rijden.

Let op: laadpassen en abonnementen

Bovenstaande prijzen zijn een versimpeling van de werkelijkheid om een richtlijn te kunnen geven. Houd er rekening mee dat laadpassen en abonnementen de prijs per kWh (sterk) omlaag kunnen brengen. Zet daar wel tegenover dat deze abonnementen geld (kunnen) kosten en dat het goed is om eerst rustig te gaan rekenen voordat je zomaar een pas, druppel of app kiest om mee te laden.

Thuis je elektrische auto laden

Thuis je auto laden is het goedkoopst, maar hoe goedkoop is dat nou eigenlijk? Voor thuisladen betaal je maximaal zo’n 40 cent per kWh, maar vaak kan dit véél lager uitvallen wanneer je een aantrekkelijk energiecontract hebt of tijdens daluren (flexibele contracten) kunt laden. Ook hier geldt dus dat je eigen situatie en de keuzes een grote rol spelen bij de kosten per kilometer van de elektrische auto.

De laadinfrastructuur thuis is ook niet gratis

Een punt waar wél rekening mee gehouden moet worden, is dat thuis de EV laden opstartkosten heeft en deze in alle eerlijkheid ook een rol spelen bij de kosten per kilometer. Uiteraard zijn dit kosten die zichzelf terugverdienen, maar totdat dit gebeurd is, zijn de kosten per kilometer van de elektrische auto hoger dan de maximaal € 0,40 per kilometer die we eerder noemden.

De prijs van een thuislaadinstallatie is sterk afhankelijk van je situatie en de laadpaal die je kiest. Kan de laadpaal gemonteerd worden op de buitenmuur in de buurt van de meterkast en kun je volstaan met een standaardlaadpaal, dan is het goed mogelijk om de kosten onder de € 1000 te houden. Wil je echter een uitgebreide laadpaal (bijvoorbeeld een laadpaal op 3 fasen met load balancing, één van de modellen die het vaakst gekozen wordt tegenwoordig omdat dit naadloos aansluit bij de elektrische auto van de toekomst), dan kunnen de kosten veel hoger uitvallen.

Ben je op zoek naar laadpalen met de beste prijs-kwaliteitverhouding of een mobiele thuislader als tussentijdse oplossing? Kijk dan vooral eerst eens naar ons brede aanbod aan mogelijkheden. Wanneer je niet weet wat jij nodig hebt of wanneer je twijfelt tussen verschillende modellen, kun je ons altijd een bericht sturen. Wij staan altijd klaar om je persoonlijk verder te helpen, al vind je op onze website uiteraard ook alle informatie die je nodig hebt om zelf een keuze te maken.

De kosten per kilometer en het verbruik van de elektrische auto

Een factor die je niet mag vergeten wanneer je voor jouw elektrische auto de kosten per kilometer uit wilt rekenen, is het verbruik van de auto. Net als benzine- en dieselmotoren heeft elke elektrische motor zijn eigen vermogen en verbruik, vaak afhankelijk van het gewicht van de auto zelf en de rolweerstand van de banden (wat een veel belangrijkere factor is dan gebruikers zich realiseren). Wil je dit niet allemaal meenemen in de berekening, dan is er een handige stelregel die je helpt bij het maken van je keuzes. Hoe hoger het verbruik van je EV is, hoe groter het verschil qua kosten is wanneer je de prijs per kWh (iets) omlaag kunt brengen.

Hoe belangrijk is de prijs per kilometer bij de elektrische auto voor jou?

De kosten per kilometer van de elektrische auto vallen zo’n 20 tot 30% lager uit dan de kosten per kilometer bij auto’s met een verbrandingsmotor. Hier zitten wel behoorlijk wat haken en ogen aan die ervoor zorgen dat de kosten per kilometer voor jou sterk af kunnen wijken van de rekensom van een andere gebruiker. Tegelijkertijd is het goed om in de gaten te houden hoe belangrijk de prijs per kilometer is, zeker wanneer het gaat om comfort en gemak.

Een mobiele thuislader bestellen om de kosten lager te houden, kan aantrekkelijk klinken, net als het bestellen van een 1-fasige laadpaal omdat ‘die momenteel nog prima mee kan’, maar dit leidt op termijn tot dubbele investeringen waarmee de kosten uiteindelijk hoger uitvallen. Blijf daarom altijd kritisch en kijk vooral verder dan uitsluitend de kosten per kilometer wanneer je keuzes moet maken rond het elektrisch rijden en thuis laden van je EV.

Laat een bericht achter

Schrijf hier uw bericht

* Verplichte velden
Vergelijk 0

Voeg nog een product toe (max. 5)

Start vergelijking

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »