De webshop voor machines met een accu!
Voor 17:00 besteld, volgende werkdag geleverd!
Gratis verzending boven de €149.95,- a €6.95
PostNLKennisbank
0

Gratis verzending in NL boven €149.95!

Review Logo4,3/5 @ Trustedshop
0
De webshop voor machines met een accu!
Voor 17:00 besteld, volgende werkdag geleverd!
Gratis verzending boven de €149.95,- a €6.95

Gratis verzending in NL boven €149.95!

Elektrische auto die kan terugleveren: zo werkt het

Bidirectioneel laden wordt op veel plekken een van de grootste revoluties genoemd binnen de energietransitie en de inzet van elektrische auto’s. Wanneer de elektrische auto ook terug kan leveren, betekent dit in feite dat de EV een rijdende thuisbatterij wordt, waarmee het grote probleem rond afstemming van de vraag naar en aanbod aan energie gelijkgetrokken kan worden. Klinkt allemaal geweldig, maar op dit moment is er één model dat geschikt is en gaat het vooral om ontwikkelingen achter de schermen die nog geïmplementeerd kunnen worden. Hoe zit dit precies en is er iets waar jij nu al rekening mee moet houden?

Elektrische auto’s die niet alleen geladen kunnen worden, maar die ook leveren

Wanneer het gaat om elektrische auto’s die ook stroom terug kunnen leveren, dan gaat het om bidirectioneel laden, oftewel een accupakket dat een huis of ander pand van stroom kan voorzien door terug te leveren aan de ‘grid’. Het gaat dus niet om V2L, waarbij de accu simpelweg als bronpunt gebruikt wordt door een V2L-adapter te koppelen aan de accu waar vervolgens een Schuko-stekker ingestoken kan worden.

Bidirectioneel laden is dus veel groter en gaat om accupakketten die niet alleen geladen kunnen worden, maar die ook stroom kunnen leveren aan een bepaalde infrastructuur. Dit moet via een laadpaal, omdat de stroom uiteraard wel gereguleerd moet worden. Het is niet zo dat de accu direct aangesloten kan worden op de meterkast, zo werkt het uiteraard niet.

Een techniek voor de toekomst of is het nu al mogelijk?

De techniek achter bidirectioneel laden is al aanwezig in de Kia EV9 en er zijn zelfs al laadpalen die geschikt zijn voor bidirectioneel laden, maar alle mogelijkheden en opties zijn nog erg prijzig. Ook is er in verschillende landen nog aardig wat te doen op het gebied van regulatie, want bidirectioneel laden heeft (net als alle revoluties op het gebied van elektrisch rijden) aardig wat voeten in de aarde, zeker op het gebied van veiligheid (wat voornamelijk te maken heeft met onwetendheid).

Bidirectioneel laden is echter zonder enige twijfel een techniek die in de toekomst op grote schaal toegepast zal gaan worden. Het is namelijk een van de betere oplossingen voor het grote problemen binnen de energietransitie.

Bidirectioneel laden als oplossing voor de grote uitdagingen

We willen namelijk graag allemaal groene, duurzame energie waarbij optimaal rekening gehouden kan worden met het milieu. Daar zit een groot probleem in. Die groene energie wordt namelijk massaal opgewekt, maar kan niet (langdurig) opgeslagen worden. Het gevolg is dat we een situatie nodig hebben waarin de vraag naar stroom gelijkstaat aan de opbrengst van de windmolens en zonnepanelen, maar dat is onmogelijk.

De grootste uitdaging op de energiemarkt is al jarenlang de discrepantie tussen vraag en aanbod. Op het moment dat het aanbod aan energie hoog is, is de vraag laag. Is de vraag maximaal (rond 6 uur ’s avonds), dan is het aanbod laag. Opslag van groene energie werkt echter niet, tenzij er een optie is om mensen stroom op te laten slaan.

Met de elektrische auto is dat een mogelijkheid, omdat je met bidirectioneel laden in feite een thuisbatterij van je accu kunt maken. Heb je daarnaast ook nog eens zonnepanelen, dan kun je helemaal optimaal profiteren, omdat je je eigen groene, duurzame stroom op kunt slaan. Ook zonder zonnepanelen zijn er overigens tal van voordelen. Zo kun je stroom tegen lage tarieven opslaan in je EV om deze te gebruiken wanneer je stroom nodig hebt (en de tarieven waarschijnlijk hoger zijn met de dynamische energieprijzen binnen bepaalde contracten).

Een ander groot voordeel dat bijzonder vaak gemist wordt, is dat dit een grote uitkomst kan zijn voor gebieden die vaak te maken hebben met stroomstoringen of uitval, zoals grote gebieden van Amerika en het noorden van Scandinavië. Is er een volgeladen accu in de buurt van een moderne elektrische auto, dan kunnen meerdere huizen eenvoudig voorzien worden van stroom. Sterker nog, één geladen accu kan een bovengemiddeld huishouden langer dan een week van stroom voorzien.

Wat heb je nodig naast een elektrische auto die terug kan leveren?

Tal van grote autofabrikanten zijn druk aan het werk om modellen te maken die voorzien zijn van de nieuwste features, waaronder ondersteuning voor bidirectioneel laden. Er wordt verwacht dat minstens Volkswagen, Audi en Volvo met modellen zullen komen die hiervoor ingezet kunnen worden. Het is echter niet voldoende om alleen een auto te hebben die hiertoe in staat is, want de auto moet kunnen communiceren met het netwerk om stroom terug te kunnen leveren (en op te slaan vanuit het netwerk op het moment dat de tarieven het laagst zijn).

Je hebt minstens een geschikte laadpaal en slimme meter nodig. Nu is de slimme meter tegenwoordig vaker regel dan uitzondering, maar op het gebied van de laadpalen wordt het aardig lastiger. De stroom moet namelijk omgezet kunnen worden in twee richtingen, plus de vereiste protocollen (voornamelijk communicatie) moeten aanwezig zijn. Op dit moment zijn de laadpalen die geschikt zijn voor bidirectioneel laden flink duurder, maar deze prijzen zullen geleidelijk zakken omdat de technologie straks goedkoper geïmplementeerd kan worden.

Bidirectioneel laden is dus op dit moment nog iets van de toekomst, maar tot die tijd kunnen we al profiteren van handige features als V2L, waarmee we overal stroom hebben waar we komen, zelfs wanneer we gaan wildkamperen in Zweden. Verder is het aftellen totdat we onze elektrische auto in kunnen zetten als een van de grootste en sterkste thuisbatterijen om de stroomkosten flink omlaag te brengen.

Laat een bericht achter

Schrijf hier uw bericht

* Verplichte velden
Vergelijk 0

Voeg nog een product toe (max. 5)

Start vergelijking

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »