De webshop voor machines met een accu!
Voor 17:00 besteld, volgende werkdag geleverd!
Gratis verzending boven de €149.95,- a €6.95
PostNLKennisbank
0

Gratis verzending in NL boven €149.95!

Review Logo4,3/5 @ Trustedshop
0
De webshop voor machines met een accu!
Voor 17:00 besteld, volgende werkdag geleverd!
Gratis verzending boven de €149.95,- a €6.95

Gratis verzending in NL boven €149.95!

Opladen van de elektrische auto: de mogelijkheden

Rijden met de elektrische auto is praktisch, goedkoper en beter voor het milieu. Maar de accu van de EV heeft wél lading nodig, anders kom je op een gegeven moment toch echt gewoon stil te staan. Voor het laden van de elektrische auto zijn inmiddels verschillende mogelijkheden. Er zijn openbare laadpalen die je kunt gebruiken (tegen betaling), je kunt laden op je werk (wanneer de werkgever een laadpunt verzorgd heeft), je kunt gewoon lekker je auto thuisladen wanneer je de auto ’s nachts toch niet gebruikt en je kunt ervoor kiezen om snel te laden. 

Wat is nou het beste voor jou en wat heb je hiervoor nodig? Is thuisladen de beste optie voor jou en wat is eigenlijk het beste voor het milieu? 

Elektrische auto thuis opladen 

Thuisladen is in de meeste gevallen het beste voor het milieu. Thuis weet je namelijk zeker dat je met groene stroom kunt laden omdat jij zelf kiest voor je energieleverancier. Bij de publieke laadpalen staat lang niet altijd vermeld of het gaat om groene of grijze stroom. En zelfs wanneer er groene stroom genoemd wordt, kan het gaan om sjoemelstroom waarbij de stroom nauwelijks groen genoemd mag worden. 

Bij thuisladen kies je zelf voor de manier waarop je laadt en waar. In de meeste gevallen is het verstandig om te kiezen voor een laadpaal of wandbox die een eigen groep heeft op de stoppenkast (zo voorkom je een te hoge vraag waardoor de zekering het begeeft). Een wandbox of laadpaal aan huis kan een (te) grote investering zijn wanneer je net een EV gekocht hebt. In dat geval kun je ook kiezen voor een wandcontactdoos waar je een mobiele laadpaal op aansluit. De 230 Volt naar type 2 (Mennekes) laadkabels vind je uiteraard ookmgewoon bij ons in de webwinkel.  

Thuisladen verdient vaak de voorkeur omdat de kosten het laagst zijn, omdat je zeker weet dat je groen kunt laden, omdat dit het makkelijkst is (geen pasjes of paniek) en de auto toch vaak minstens 8 uur stilstaat ’s nachts. Dat is meer dan genoeg tijd om in alle rust te kunnen laden. 

Let op: kun je de auto niet bij huis parkeren en ook niet in de buurt van je woning? Dan is thuisladen vaak geen optie, omdat de auto wel in de buurt van de woning moet staan; laadkabels die over de stoep (of zelfs de weg) liggen, dat mag wettelijk niet. Het wordt soms wel gedoogd!

Openbare laadpalen 

Kun je niet thuisladen? Of heb je een extra lading nodig, omdat de actieradius van jouw volgeladen accu lager is dan de afstand die jij op een dag af moet leggen? Dan heb je andere laadpalen nodig. Dit kunnen openbare, publieke laadpalen zijn, of laadmogelijkheden bijvoorbeeld bij een partner of op je eigen werk. 

Publieke laadpalen staan door heel Nederland. De dekkingsgraad in Nederland behoort tot de beste van Europa. Het tarief bij een openbare laadpaal is iets hoger dan het tarief dat je thuis betaalt (de kosten voor de aanleg en het onderhoud van de laadpalen moet immers betaald worden).  

Voor een openbare laadpaal heb je geen laadkabel nodig; het laadstation heeft zelf verschillende stekkers. Je plaatst de kabel aan de laadpaal en de andere kant van de laadkabel aan de auto. Daarna volg je de instructies. Voor het laden bij openbare laadpalen heb je een laadpas nodig. Vergelijk de aanbieders vooral even voordat je een aanbieder van een pas voor het laden kiest; de tarieven per laadstation verschillen nogal eens.  

Elektrische auto snelladen 

Elektrische auto’s snelladen is ook een optie. Alhoewel, dat kán een optie zijn wanneer de auto hier geschikt voor is en de laadpaal dit aankan. Snellaadpalen staan doorgaans bij de drukkere wegen, omdat daar meer mensen langskomen die haast hebben en de accu snel geladen moeten hebben. Net als bij het gewoon laden bij een openbare laadpaal heb je een laadpas nodig om gebruik te kunnen maken van een snellaadpaal.  

Bij snelladen wordt gebruik gemaakt van gelijkstroom in plaats van de standaardwisselstroom die uit onze stopcontacten komt. De laadpaal zet zelf de stroom om in gelijkstroom – en dat is de stroom die nodig is om de accu te laden. Omdat direct de juiste stroom geleverd wordt, gaat het laden vele malen sneller. Het is echter ook zo dat het duurder is; de laadpaal kost namelijk meer, omdat hier een omvormer in zit. Ook is het zo dat snelladen de accu voor maximaal 80% vult. 

Voorheen was het zo dat je goed na moest gaan of jouw elektrische auto geschikt was voor snelladen. Tegenwoordig zijn eigenlijk alle moderne elektrische auto’s geschikt voor snelladen. Bij optimaal snelladen met een goede laadpaal én gelijkstroom kan er geladen worden met bijvoorbeeld 350kW. Wordt er snel geladen met wisselstroom en optimale capaciteit, dan is de maximale lading 43kW, maar vaker 11kW of 22kW, omdat de boordomvormer van de auto gebruikt moet worden om de stroom om te zetten naar gelijkstroom.  

Thuis snelladen? 

Thuis snelladen lijkt een interessante optie, aangezien je dan binnen veel kortere tijd de accu volledig op kunt laden. Toch is dat helemaal niet zo verstandig. Snelladers zijn duur, de verzwaring van de netaansluiting kost veel geld en de accu kan maximaal 80% opgeladen worden, wat eigenlijk helemaal niet zo ideaal is als gedacht wordt. Daar komt nog een factor bij kijken die vaak vergeten wordt. 

De meeste mensen komen tussen 5 en 6 uur ‘middags/ ’s avonds thuis en laten de auto dan meestal staan tot minstens 6 uur ’s morgens. Wanneer je deze tijd gebruikt om de auto te laden, heeft thuis snelladen geen enkel praktisch voordeel. Een standaard laadpaal of laadkabel op een wandcontactdoos heeft aan deze tijd meer dan genoeg om de accu volledig op te laden; zelfs met belasting van het stroomnetwerk, bijvoorbeeld omdat je nog moet wassen. Thuis kiezen voor een snellader is dus helemaal niet zo praktisch: laat dit maar gewoon over aan de laadpaalaanbieders die langs de drukkere wegen, zoals de snelwegen in Nederland, laadmogelijkheden aanbieden.  

Laat een bericht achter

Schrijf hier uw bericht

* Verplichte velden
Vergelijk 0

Voeg nog een product toe (max. 5)

Start vergelijking

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »