Laden elektrische auto met 3x16A (11kw) versus 1x16A (3,6kw)

  • Geplaatst op
  • Door Martijn Sanders
Laden elektrische auto met 3x16A (11kw) versus 1x16A (3,6kw)

3x16 ampère laden versus 1x16 ampère 

Een elektrische auto rijdt op stroom. En dat betekent dat de auto geladen moet worden. Er zijn verschillende mogelijkheden om de accu van de elektrische auto te laden. Zo kan er geladen worden op 10 ampère, 16 ampère en zelfs op 3x16 ampère. Hoe groot is het verschil nou eigenlijk? 

Het verschil is erg groot. Met 3x16 ampère kan namelijk driemaal zo snel geladen worden als met 1x16 ampère. Maar dát is niet het hele verhaal. Er zitten namelijk haken en ogen aan. Welke aansluiting heb jij op dit moment thuis en hoeveel kan jouw elektrische auto precies hebben? Die twee factoren zijn belangrijker dan het verschil tussen 1x16 en 3x16 laden. Maar hoe zit het nou allemaal precies? 

Laden op 1x16 ampère 

Wanneer de EV thuis geladen wordt, is het tijd om te kijken naar de netstroom thuis. Hierbij ivooral de beschikbare capaciteit van belang. Bij het overgrote gedeelte van de Nederlandse huishoudens gaat het om een netaansluiting die hoger is dan 25 ampère. Dat is een prettig gegeven wanneer er elektrisch geladen gaat worden; de meeste dealers raden namelijk laden aan op 1x16 ampère en dat kan met een 25 ampère aansluiting. 

In dit geval wordt er een lege groep gebruikt of aangemaakt, om hier vervolgens een apart stopcontact op te zetten of een laadpaal te installeren. De lege groep is van belang omdat alleen op die manier de maximale capaciteit van het netwerk benut kan worden. Dit zorgt ervoor dat de elektrische auto optimaal kan laden. 

Alhoewel optimaal? Is 3x16 ampère niet veel beter? Nou, meestal helemaal niet eigenlijk. 

3x16A laden; aanzienlijk sneller, maar is dit het waard? 

3x16A laden gaat driemaal zo snel als het laden met 1x16A. Althans, dat is wat de meeste mensen denken. Het is echter lang niet altijd waar. Er zijn nog steeds modellen (zoals de Mitsubishi Outlander PHEV) die maximaal met 1x16 ampère opgeladen kunnen worden. Het verhogen van de laadspanning naar 3x16 ampère doet dan letterlijk niets, omdat de omvormer in de auto dit niet kan verwerken en slechts 1x16 zal gebruiken. 

Nieuwere modellen zijn wel voorbereid op het laden met 3x16 ampère. Ook voor deze modellen geldt dat het lang niet altijd zo vanzelfsprekend is om te kiezen voor het vergroten van de netaansluiting wanneer je nu maximaal 1x16 ampère hebt. Voor het laden met 3 fasen heb je namelijk een verzwaring van de aansluiting nodig. De netkosten komen dan gemiddeld 600 euro per jaar hoger te liggen. 

Dan de grote vraag; is dit het allemaal waard? Dat hangt af van hoe je de auto laadt. Ben jij iemand die de auto na het werk, zo rond een uur of zes, thuis aan de lader zet om deze de volgende morgen weer rond zeven uur van de lader te halen? Dan is het verzwaren van de aansluiting niet de moeite waard aangezien de tijdswinst niet eens merkbaar zal zijn, en de kosten voor de verhoging van de aansluiting wel. 

Dus, hoe ga jij laden? 

Laden op 1x16 ampère is de meest logische optie wanneer je; 

  1. Een EV hebt die maximaal op 1x16A geladen kan worden; 
  2. Je de auto heel de nacht aan de lader hebt; 
  3. Je niet honderden euros wilt betalen voor het verzwaren van je netaansluiting voor alleen het laden van je elektrische auto. 

Het laden op 3x16A is de beste optie wanneer je; 

  1. Een EV hebt die 3x16A laadspanning aankan; 
  2. Je meerdere apparaten hebt die op 3-fasen aangesloten kunnen worden; 
  3. Je op dit moment al een verzwaarde aansluiting hebt en gebruikt; 
  4. Jouw EV binnen enkele uren geladen moet kunnen zijn met de hulp van een sterke laadpaal. 

Meer informatie

Wil je meer informatie of advies? Neem gerust contact met ons op of bekijk ons assortiment laadkabels.

 

 

* Wij zullen nooit uw gegevens met iemand delen.
Mijn account
U bent niet ingelogd. Wilt u optimaal gebruik maken van onze website? Log dan in!
Winkelwagen
Uw winkelwagen is leeg
Zoeken
Search suggestions
Geen producten gevonden...
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »