Hoe kies je de beste laadpaal voor jouw EV?

  • Geplaatst op
  • Door Martijn Sanders
Hoe kies je de beste laadpaal voor jouw EV?

Laadpaal, wallbox, laadpassen en een laadpaal met of zonder backoffice. Plus de vraag of je 1 fase of 3 fasen gaat gebruiken bij het laden. Het kiezen van de juiste laadpaal is ontzettend lastig. Tenzij je uiteraard weet waar je op moet letten; en eigenlijk is dat helemaal niet zo moeilijk als de meeste mensen denken. 

Je kiest een laadpaal die geschikt is voor je huidige EV, of een laadpaal met een hoger vermogen zodat deze ook optimaal je volgende EV kunt laden. Of je een mobiele lader, vaste laadpaal of een wallbox kiest, dat is afhankelijk van je budget, de ruimte en je eigen wensen. 

Na het lezen van dit artikel weet je exact hoe jij de juiste laadpaal kiest voor jouw oprit. 

Het vermogen van de laadpaal; hoe zit dat nou precies? 

De laadpaal of wallbox is de beste manier om je EV thuis op te laden. Je betaalt altijd de prijs die je met je stroomleverancier afgesproken hebt. En je weet zeker dat je de EV aan de lader kunt hangen wanneer je thuiskomt. Thuis laden is dus handiger dan een publieke laadpaal. 

Maar hoe kies je het vermogen? Eigenlijk is het redelijk simpel. De laadpaal (of wallbox) zet de wisselstroom in de lader zelf om naar gelijkstroom, omdat het accupakket in de auto op gelijkstroom werkt. Heb je een snelle lader en trage auto, dan wordt er niet optimaal geladen. Heb je een trage lader en een auto die bijzonder snel kan laden? Dan laad je ook niet optimaal. 

Doorgaans wordt aangeraden om een laadpaal of wallbox te kiezen met een laadsnelheid die gelijk is aan of hoger ligt dan het laadvermogen dat geschikt is voor de huidige EV. De kans is namelijk groot dat jouw volgende elektrische auto een hoger laadvermogen verdraagt. Handig om daar nu alvast je laadpaal op uit te zoeken. Zeker wanneer je kiest voor een vaste laadpaal of een wallbox. 

Kies je voor een mobiele laadpaal? Dan kun je gewoon de juiste lader bij de auto zoeken zonder rekening te houden met een toekomstige auto. Mobiele laders zijn namelijk goedkoper, kunnen verkocht worden of meegeleverd met de auto wanneer die van eigenaar wisselt.  

Kies ik voor een laadpaal of een wallbox? 

De laadpaal is een paal die vrij geplaatst wordt en waar je de auto aan kunt hangen met een stekker. De wallbox wordt altijd gemonteerd op je woning of een bijgebouw. Dat betekent dat jouw situatie zelf bepalend is voor de vraag of je een laadpaal of een wallbox kiest. Staat jouw EV altijd op de oprit, vlak naast het huis? Dan is een wallbox de fraaiste oplossing. Staat je auto langs de straat en niet in de buurt van je huis? Dan kies je een laadpaal (deze plaats je wel op eigen terrein uiteraard). 

Laden op 1 fase. Of toch op 3 fasen? 

Gaat het om het laden van de EV, dan gaat het al snel om laden op 1 fase of 3 fasen. Een interessante vraag die echter lang niet altijd relevant is voor jou. Kijk vooral eerst of jouw EV geladen kan worden op 3 fasen. Is dat niet het geval, dan is dit stukje niet van toepassing voor jou. Kan jouw EV wél op 3 fasen geladen worden en laad je op dit moment op 1 fase? Dan lees je wél verder. 

Laden op 1 fase betekent niet veel meer dan laden op een aansluiting met één fasedraad. Concreet staat dit voor 220 of 230 Volt. Een aansluiting met 3 fasedraden levert maximaal 400 Volt (het wordt daarom ook krachtstroom genoemd). Met een 3-fasen-aansluiting kun je letterlijk driemaal sneller laden dan met 1 fase. 

Voordat je aan de slag gaat met je meterkast; laat dit vooral over aan een elektricien. Wanneer je (nog) geen 3-fasen-aansluiting hebt, moet de aansluiting verzwaard worden. In oudere woningen is vaak geen 3-fasen-aansluiting aanwezig. Een tip van ons; heb je een separate aansluiting in een schuur of garage? Laat de elektricien dan eerst hiernaar kijken; grote kans dat hier een verzwaarde aansluiting te vinden is, zeker wanneer je buiten de stad woont. 

Het verzwaren van de aansluiting laat je doen via de netbeheerder die een specialistisch elektricien langs laat komen. De gemiddelde kosten voor het verzwaren van de aansluiting liggen op  300.  

Let goed op bij het bestellen van een mobiele lader wanneer je niet zeker weet of je 1 fase of 3 fasen gaat gebruiken. Kijk eerst na of je kunt laden op 3 fasen of dat het toch 1 fase wordt omdat de auto niet geschikt is of de aansluiting (nog) niet verzwaard is. 

Welke laadpaal past het beste bij jou? 

Ben je op zoek naar een laadpaal en wil je nog even kort op een rijtje waar je op moet letten, kijk dan vooral naar de volgende punten; 

  1. Zorg ervoor dat maximale laadvermogen/snelheid van de laadpaal minstens gelijk is aan de maximale laadsnelheid van de auto. Het liefst moeten de snelheid en het vermogen van de paal hoger zijn dan die van de huidige EV 
  1. Kies een wallbox wanneer de EV steevast naast de woning of een ander pand geplaatst is 
  2. Kies een laadpaal wanneer de auto niet naast de woning of een ander pand geplaatst is 
  3. Kies voor een laadpaal die voorbereid is op 3-fasen-laden wanneer de EV hier geschikt voor is en je een 3-fasen-aansluiting hebt of aan laat leggen 
  4. Kies idealiter voor een laadpaal met dynamic load balancing 

Dynamic Load Balancing; een handige uitbreiding 

Dynamic load balancing is niet iets dat je echt nodig hebt. Maar het is wel érg handig. Een laadpaal met dynamic load balancing meet en weet hoeveel capaciteit er nog vrij is. Concreet betekent dit het volgende: wanneer je gaat wassen en koken, laadt de laadpaal trager om het netwerk niet te overbelasten. Gaat iedereen slapen, dan pakt de laadpaal het maximaal vermogen van het netwerk om zo de EV volledig opgeladen te hebben voordat jij wakker wordt! 

* Wij zullen nooit uw gegevens met iemand delen.
Mijn account
U bent niet ingelogd. Wilt u optimaal gebruik maken van onze website? Log dan in!
Winkelwagen
Uw winkelwagen is leeg
Zoeken
Search suggestions
Geen producten gevonden...
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »