De webshop voor machines met een accu!
Voor 17:00 besteld, volgende werkdag geleverd!
Gratis verzending boven de €149.95,- a €6.95
PostNLKennisbank
0

Gratis verzending in NL boven €149.95!

Review Logo4,3/5 @ Trustedshop
0
De webshop voor machines met een accu!
Voor 17:00 besteld, volgende werkdag geleverd!
Gratis verzending boven de €149.95,- a €6.95

Gratis verzending in NL boven €149.95!

De opkomst van Chinese elektrische auto’s

Het aanbod aan elektrische auto’s neemt gestaag toe. Regelmatig zie je een nieuw model verschijnen in de reclame of bij de showroom, waarbij de technologische ontwikkeling en aangejaagde innovatie ervoor zorgt dat er steeds meer mogelijk is. Het gaat al lang niet meer uitsluitend om Europese en Amerikaanse (vooral Tesla) merken. Ook Chinese EV’s krijgen steeds meer aandacht, al zijn de meningen over deze modellen sterk verdeeld. Is een Chinese EV een goede keuze of haal je een hoop ellende in huis met deze elektrische auto’s?

Dit weten we tot nu toe over EV’s uit China

De eerste Chinese auto’s maakten geen schijn van kans in Europa. Zij scoorden slecht in de veiligheidstesten (zwaar onvoldoende bij botsingen bijvoorbeeld) en werden met minachting nagekeken door de Europese consument. Er is echter ontzettend veel gebeurd in de afgelopen 10-15 jaar, waarbij het gat tussen de Chinese en Europese auto-industrie steeds kleiner geworden is. We weten dat tal van Chinese automerken modellen ontwikkeld hebben die we op korte termijn op de Europese (en daarmee Nederlandse) markt zullen gaan zien én we weten dat de gemiddelde prijs aantrekkelijker is dan die van de Europese EV. Reden genoeg om eens kritisch te kijken naar de modellen die van de andere kant van de wereld naar jouw plaatselijke dealer moeten komen. 

Wat is het verschil tussen een Chinees en Europees automerk?

Een jaar of tien geleden waren de verschillen tussen de Chinese (ofwel Aziatische) automerken en Europese autofabrikanten enorm. Chinese auto’s stonden vooral bekend als goedkope automodellen die op het gebied van afwerking ontzettend veel te wensen overlieten en waarbij je niet verrast op moest kijken wanneer je de deurhendel in de hand had na het openen van het portier.

Die grote verschillen zijn inmiddels achterhaald. Uiteraard gaat dit niet voor alle merken en modellen op, maar de grote kloof tussen de Chinese en Europese auto is veel kleiner geworden. Chinese autoproducenten houden bij het ontwerpen en bouwen van exportmodellen bijvoorbeeld steeds meer rekening met de hogere gemiddelde lengte van Europeanen en besteden meer aandacht aan de afwerking, om zo beter aan te sluiten bij de wens van de Europese automobilist.

Wel kiezen de Chinese automerken vaak voor goedkopere materialen, puur om de prijs van hun auto’s flink te kunnen drukken en deze op de markt te zetten onder de prijs van Europese automodellen. Daarnaast is de levertijd vaak korter, wat mede te maken heeft met de locatie. Veel chips, accu’s en auto-onderdelen worden namelijk in Azië geproduceerd en zijn eerder bij een Chinees autobedrijf dan bij een Duits merk zoals Volkswagen of Mercedes.

Chinese elektrische auto's

Is het verstandig om te kiezen voor een elektrische auto uit China?

Er zijn nog altijd mensen die hun wenkbrauwen ophalen wanneer je een Chinees automerk noemt. Deze zouden niet kwalitatief genoeg zijn, de botsproeven niet doorstaan en veel sneller roesten. Deze mensen leven in het verleden, maar we moeten hier wel een kanttekening bij maken. Het is niet zo dat alle auto’s uit China zich kunnen meten met de Europese modellen. Daartegenover staat dat Europese automerken ook regelmatig modellen maken waarin niemand gezien wil worden.

We raden sterk aan om goed te kijken naar de modellen en belangrijke factoren onder de loep te nemen. Bij de aanschaf van een elektrische auto uit China kun je onder andere denken aan:

  • Wat is de actieradius van de auto?
  • Welke aansluiting heeft de auto (type 1 is standaard in China, maar veel exportmodellen worden voorzien van een type 2 aansluiting om het makkelijker te maken voor de Europese consument).
  • Zijn er reviews beschikbaar van Nederlanders die de auto daadwerkelijk gebruikt hebben?
  • Hoe is het gesteld met de afwerking van de auto en hoe belangrijk is dit voor jou?
  • De garantieperiode: hoelang krijg je garantie wanneer je deze auto koopt?
  • Zit er een dealer bij jou in de buurt (of een garage die bekend is met dit model of merk)?
  • Wat zijn de kosten van vervangende onderdelen?

Hoewel bovenstaande punten allemaal relevant zijn bij de aanschaf van een elektrische auto (ongeacht vanuit welk continent), is het tegelijkertijd zo dat de auto’s op de Europese markt allemaal moeten voldoen aan de Europese richtlijnen. Waar je daarnaast ook nog naar kan kijken, is de Euro-NCAP-score, oftewel hoe goed het model presteert in de verschillende botsingtesten zodat je direct in kunt schatten hoe veilig de Chinese EV precies is die je op het oog hebt.

Een eye-opener rond de elektrische auto uit ‘China’

Het is goed om kritisch en eerlijk te blijven kijken naar automodellen en de toekomst van het elektrisch rijden. In dat opzicht moeten we afrekenen met de negatieve stempel die de Chinese auto’s hebben, want er is een factor die (te) vaak gemist wordt. Wist je bijvoorbeeld dat Volvo tegenwoordig in Chinese handen is? Juist, zelfs de Polestar 02 is officieel een Chinees product (vanuit Volvo via het Chinese Geely). MG, ook een gerenommeerd merk, is inmiddels officieel een Chinees automerk.

Dat heeft meer consequenties dan vaak gedacht wordt. De kennis, techniek en innovaties die bij Volvo lagen, zijn nu overgeheveld naar China, wat betekent dat deze autoproducenten in staat zijn om een zee van kennis te implementeren bij de bouw van hun nieuwe modellen. Dit heeft uiteraard ook sterk bijgedragen aan het dichten van de kloof tussen de Chinese en Europese merken (en niet alleen op het gebied van autobouw). Zelfs Seres en Aiways hebben hun oorsprong ver buiten China (respectievelijk Tesla en Volkswagen/Volvo). 

Welke Chinese merken zijn tegenwoordig beschikbaar voor de Europese markt?

Er zijn inmiddels veel verschillende Chinese automerken die al elektrische auto’s maken voor de Europese markt. Hierbij kun je denken aan de grotere merken zoals Polestar en MG, maar de lijst is al veel langer intussen:

  • NIO (met de inmiddels beroemde Battery Swap Stations)
  • BYD
  • Hongqi
  • Lynk & Co
  • MG
  • Lightyear
  • Xpeng
  • Smart Geely
  • Aiways
  • Voyah (onbekend of deze modellen naar de Nederlandse markt komen maar nu al beschikbaar in Noorwegen)

De lijst wordt alleen maar langer, aangezien steeds meer Chinese merken zich op de Europese markt storten en hun bestaande modellen aan zullen passen naar de Europese richtlijnen. Zeker een ontwikkeling om in de gaten te houden dus.

Chinese elektrische auto's

Hoe wil China voet aan de grond krijgen in Europa?

Chinese automerken hebben verschillende strategieën om voet aan de grond te krijgen. De meeste merken zetten in op snellere levering en nagenoeg alle merken drukken de prijzen van de nieuwe modellen zoveel mogelijk, om zo meer aantrekkingskracht te hebben. Dat is bekend, en dat is niet waar we de interessante actoren op de markt vinden.

Merken zoals NIO hebben namelijk een héél andere strategie. Zij willen door middel van innovatie en ‘nieuwe’ technologieën voet aan de grond krijgen. NIO heeft bijvoorbeeld een uitwisselbare accu die in een battery swap station volledig automatisch verwisseld kan worden. Hoewel je hier (veel) vraagtekens bij kan zetten, is het iets waardoor NIO veel Europese ogen op zich gericht heeft gekregen.

Zijn er zaken die roet in het eten kunnen gooien?

Vooral het verschil tussen Europese richtlijnen en (het gebrek aan strenge) richtlijnen in China wordt vaak genoemd als een factor die een streep door de rekening kan zetten. Volgens ons is dat onwaarschijnlijk, mede omdat bijna alle grote Chinese automerken Europeanen in hun teams hebben zitten of modellen hebben waarbij zij kunnen ‘lenen’ om nieuwe modellen te maken voor de Europese markt. Wat ook niet vergeten mag worden, is dat juist de Europese markt voor producenten van elektrische auto’s ongelooflijk interessant is. In Europa mogen binnen een afzienbaar aantal jaar alleen nog EV’s verkocht worden en dat zorgt er écht wel voor dat de Chinezen modellen ontwikkelen die in Europa verkocht mogen worden.

Onze conclusie over de Chinese EV

Dat de Chinese EV ver achterloopt op de Europese EV is al lang niet meer waar. De Chinezen hebben de achterstand ingehaald en vormen een geduchte concurrent voor de grote Europese markt, mede dankzij overnames, maar ook dankzij kennis en ervaring die vanuit Europa naar China verscheept is. Uiteraard is het goed om kritisch te blijven bij het vergelijken van de modellen (lang niet elk Chinees automerk kan zich meten met Tesla, Volkswagen en andere merken), maar schrijf de Chinese EV vooral niet op voorhand af. De kans is namelijk groot dat je op deze manier de EV van de toekomst mist en dat tegen een aanzienlijk lagere prijs dan die Europese EV die je op het oog hebt.

Laat een bericht achter

Schrijf hier uw bericht

* Verplichte velden
Vergelijk 0

Voeg nog een product toe (max. 5)

Start vergelijking

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »