De webshop voor machines met een accu!
Voor 17:00 besteld, volgende werkdag geleverd!
Gratis verzending boven de €149.95,- a €6.95
PostNLKennisbank
0

Gratis verzending in NL boven €149.95!

Review Logo4,3/5 @ Trustedshop
0
De webshop voor machines met een accu!
Voor 17:00 besteld, volgende werkdag geleverd!
Gratis verzending boven de €149.95,- a €6.95

Gratis verzending in NL boven €149.95!

Belastingvoordeel voor de elektrische auto, hoe zit dat precies?

Niets klinkt zo leuk in de oren als belastingvoordeel en subsidies, maar de gemiddelde Nederlander weet dat dit met een lijst met voorwaarden en uitsluitingen komt én dat alle voordelen van dit jaar volgend jaar weer als sneeuw voor de zon verdwenen kunnen zijn. Zeker op het gebied van elektrisch rijden en belastingvoordeel voor de elektrische auto (zeker voor de particulier) is er de afgelopen jaren ontzettend veel veranderd. Hoe zit het nou met subsidies, belastingvoordelen en andere aftrekposten die je kunt gebruiken wanneer je nu voor een elektrische auto zou kiezen?

Waarom is er belastingvoordeel voor de elektrische auto geïntroduceerd?

De Europese Unie heeft een pakket aan richtlijnen, doelstellingen en eisen opgesteld om de overmatige uitstoot van CO2 en stikstof tegen te gaan. Nederland doet hier moedig aan mee en heeft veel van de richtlijnen zelf aangescherpt, maar dat betekent wel dat er werk aan de winkel is. Om de uitstoot en de belasting van het milieu terug te dringen, is onder andere besloten dat er minder fossiele brandstoffen gebruikt moeten worden. Een van de manieren om dit voor elkaar te krijgen, is het aanjagen van het elektrisch rijden. De elektrische auto gebruikt immers geen diesel of benzine, al is het uiteraard wel de vraag of er grijze of groene stroom gebruikt wordt voor het laden. Aangezien steeds meer mensen zich hier goed bewust van zijn en tal van grote energieleveranciers hierop inspelen (ook bij publieke laadpalen), wordt dit effect steeds verder versterkt.

Mar het aanjagen van het elektrisch rijden in Nederland, dat was makkelijker gezegd dan gedaan, zeker met het enorme prijsverschil tussen de gemiddelde elektrische auto en een nieuwe auto zonder stekker. Om deze kloof te verkleinen en de EV aantrekkelijker te maken voor de Nederlandse autobezitter, zijn tal van voordelen opgesteld, waaronder belastingvoordeel en subsidie.

Zoals gebruikelijk hebben de zakelijke gebruikers hier aanzienlijk meer profijt van dan de mensen die belastingvoordeel voor de elektrische auto als particulier zoeken. Hier zijn een aantal redenen voor. Allereerst hebben ondernemingen grotere vloten, waarmee het verschil groter wordt. Daarnaast is het Nederlands bedrijfsleven eerder al aanjager van innovatie gebleken. Een andere, minder genoemde reden, is dat subsidies en belastingvoordelen voor bedrijven op de lange termijn toch altijd weer terugkomen in de staatskas.

Hier moet aan toegevoegd worden dat de inspanningen van de overheid op andere vlakken ervoor gezorgd hebben dat Nederland een voortrekkersrol gekregen heeft. Zo is Nederland al jarenlang het land met de beste laadinfrastructuur (aantal laadpalen per vierkante kilometer) ter wereld en lijkt het er geenszins op dat we die titel de komende vijf tot tien jaar kwijt zullen raken. Zo zie je maar dat er voordelen zijn aan een beperkte omvang van het land.

Belastingvoordelen voor particulieren die elektrisch rijden

Een van de belastingvoordelen voor gebruikers van een elektrische auto is dat er geen BPM (belasting op personenauto’s en motorrijwielen) betaald hoeft te worden. De BPM wordt namelijk berekend aan de hand van de CO2-uitstoot per kilometer en de volledig elektrische auto heeft geen uitstoot. Deze maatregel geldt tot minstens 1 januari 2025 (en kan verlengd worden).

Daarnaast betaal je ook geen motorrijtuigenbelasting (MRB) voor een elektrische auto. In 2024 geldt nog een volledige vrijstelling, maar in 2025 gaat deze naar 25% van het normale MRB-bedrag voor jouw auto.

Het is belangrijk om te onthouden dat dit alleen geldt voor volledig elektrische auto’s. Hybridemodellen vallen volledig buiten de boot wanneer het gaat om belastingvoordeel en vrijstellingen.

Particuliere gebruikers kunnen ook gebruikmaken van subsidie. Voor 2024 is een pot vrijgemaakt met 58 miljoen euro, waar je als particulier gebruiker € 2950 van kunt krijgen bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Dat kan op de website van de RVO.  Kies je een gebruikte tweedehandse auto, dan kun je rekenen op een subsidiebedrag van € 2000.

Dat is een flink pakket aan voordelen, al moeten we hieraan toevoegen dat de voordelen in het verleden groter geweest zijn, maar dat deze door de jaren afgebouwd zijn (en verder afgebouwd zullen worden).

Hoe zit het met belastingvoordeel en subsidie voor de zakelijke gebruikers?

Zakelijke gebruikers hebben een belastingvoordeel voor de elektrische auto in de vorm van verlaagde bijtelling (16%) voor heel 2024, al wordt er veel gesproken over het schrappen van dit voordeel. Ook kun je als zakelijk gebruiker de MIA- en Vamil-regeling gebruiken. Deze twee belastingvoordelen gelden niet alleen voor de aanschaf van een elektrische auto, maar ook voor het laten installeren van een laadpaal. Het lijkt er niet op dat de overheid binnenkort gaat sleutelen aan deze regeling, mede omdat deze regelingen er al veel langer zijn maar nu dus ook de elektrische auto en laadinstallaties omvatten.

Zakelijke gebruikers kunnen ook rekenen op subsidie, maar alleen wanneer je kiest voor elektrische bestelauto’s. De subsidie bedraagt 12% van de aankoopprijs met een maximaal subsidiebedrag van € 5.000. Zakelijke gebruikers komen niet in aanmerking voor subsidie voor een elektrische personenauto.

Hoe ziet de toekomst van het belastingvoordeel voor de elektrische auto eruit?

Al bij de introductie van de belastingvoordelen en subsidies werd gesproken over het afbouwen van de maatregelen wanneer de kloof kleiner zou worden. Nu duiken steeds vaker berichten op dat de EV-rijders juist wegenbelasting zouden moeten betalen omdat de EV gemiddeld (aanzienlijk) zwaarder is dan de gemiddelde auto op benzine of diesel. Helaas is hier verder vrij weinig over te zeggen en is het vooral goed om de berichtgeving in de gaten te houden, om te zien wat Den Haag bepaalt voor de komende jaren.

Is elektrisch rijden straks nog altijd goedkoper met minder belastingvoordeel?

De maatregelen zijn niet alleen ingevoerd om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken, maar ook om de kloof te dichten die bij de introductie van het elektrisch rijden bestond. De nieuwe elektrische auto’s waren schreeuwend duur, laadpalen waren er nauwelijks en er was weinig bekend over de infrastructuur. Nu de subsidies en voordelen langzaam afgebouwd worden, kunnen we echter ook goed zien dat het verschil sinds de aanvangsfase veel kleiner geworden is.

Aangezien de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden in hoog tempo door blijven lopen en er steeds meer betaalbare elektrische auto’s en scherp geprijsde laadpalen en laadkabels op de markt komen, is elektrisch rijden ook in de toekomst nog altijd goedkoper dan rijden op benzine en diesel.

Laat een bericht achter

Schrijf hier uw bericht

* Verplichte velden
Vergelijk 0

Voeg nog een product toe (max. 5)

Start vergelijking

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »