De webshop voor machines met een accu!
Voor 17:00 besteld, volgende werkdag geleverd!
Gratis verzending boven de €149.95,- a €6.95
PostNLKennisbank
0

Gratis verzending in NL boven €149,95! | Bestel nu ookeen muurhouder bij je thuislader!

Review Logo4,3/5 @ Trustedshop
0
De webshop voor machines met een accu!
Voor 17:00 besteld, volgende werkdag geleverd!
Gratis verzending boven de €149.95,- a €6.95

Gratis verzending in NL boven €149,95! | Bestel nu ookeen muurhouder bij je thuislader!

De elektrische auto als thuisbatterij, is dat mogelijk voor jou?

Wanneer je elektrisch rijdt, weet je dat je een flinke dosis stroom per dag nodig hebt om de accu te kunnen laden. Tegenwoordig kunnen we daarvoor gebruikmaken van zonne-energie, stroom tegen daltarieven en dynamische stroomprijzen. Nu werkt dat echter lang niet altijd even ideaal, want het aanbod aan goedkope of groene stroom staat vaak haaks op de vraag naar stroom. De thuisbatterij is daarvoor de ideale oplossing, omdat je hiermee vraag en aanbod op elkaar af kunt stemmen. Een thuisbatterij is echter vaak bijzonder prijzig, zeker wanneer je al een rijdende thuisbatterij op de oprit hebt staan.

Waarom is de elektrische auto de perfecte thuisbatterij?

Het accupakket van de moderne elektrische auto is bijzonder groot en kan meer dan genoeg stroom opslaan voor jouw huishouden voor meerdere dagen. Daarbij heb je al een elektrische auto, dus er zijn geen extra kosten voor een thuisbatterij en daarmee bespaar je jezelf flink wat geld. Daarnaast is de elektrische auto prima in staat om te werken als thuisbatterij, zeker wanneer je een hoge maximale laadcapaciteit hebt en de accu op het juiste moment volledig kunt laden. Uiteraard heb je daar wel een sterke laadpaal voor nodig, minstens 11 kW (of 22 kW wanneer je al een verzwaarde aansluiting hebt thuis).

Waarom heb je eigenlijk een sterke thuisbatterij nodig?

Er is een bijzonder grote kloof tussen de piek in de vraag naar stroom en het grootste, goedkoopste aanbod. Zelfs wanneer je géén zonnepanelen hebt, heb je de grootste hoeveelheid stroom nodig op het moment dat de prijs het hoogst is. Heb je een energiecontract met daltarieven en werk je buitenshuis, dan heb je waarschijnlijk al gemerkt dat de laagste tarieven precies op de momenten vallen waarop je geen stroom verbruikt.

Voor eigenaren van zonnepanelen is het niet veel anders. Overdag leveren de panelen op het dak het meeste op, terwijl je dan meestal aan het werk bent of in de tuin zit. Wanneer de zon afneemt in kracht en de panelen minder opleveren, gaat de wasmachine aan, wordt er eten gekookt en wordt er koffiegezet en gedoucht. Dat betekent dat er tijdens de piekopbrengst van de zonnepanelen nauwelijks stroom verbruikt wordt en de vraag naar stroom ineens sterk stijgt wanneer de panelen veel minder opleveren.

Die kloof kan gedicht worden door de thuisbatterij. Een thuisbatterij is niet veel meer dan een enorme opslag waarin de goedkope of opgewekte stroom bewaard kan worden tot het moment komt waarop veel stroom nodig is. Hiermee zorg je er niet alleen voor dat je optimaal gebruikmaakt van de mogelijkheden (ongeacht of dit de laagste prijs per kWh is of de stroom die je zelf opgewekt hebt), je draagt ook direct bij aan een betere balans voor het stroomnetwerk.

Voor sommigen mensen klinkt dit allemaal nog niet zo serieus en actueel, wat begrijpelijk is. Met de toename in de vraag naar stroom en gebrekkige mogelijkheden om grote hoeveelheden stroom op te slaan, gaat dit echter een steeds grotere rol spelen en is de elektrische auto als thuisbatterij een belangrijk stukje van de puzzel om alles uiteindelijk passend te krijgen. Zeker omdat groene stroom opslaan met waterstof op het moment van schrijven nog altijd niet rendabel is en veel mensen dit zagen als dé oplossing om het probleem aan te pakken.

Kun je volstaan met een elektrische auto?

Nee, om de auto te kunnen gebruiken als thuisbatterij heb je niet genoeg aan een elektrische auto die geschikt is voor bidirectioneel laden. Je hebt ook een aangepaste laadpaal nodig én een slimme meter in de meterkast. Alleen wanneer je een geschikte elektrische auto hebt, een laadpaal die bidirectioneel laden ondersteunt én een meter waar de laadpaal mee kan communiceren, is het mogelijk om de EV als thuisbatterij in te zetten.

Vaak wordt gesteld dat je hier ook zonnepanelen voor nodig hebt. Technisch gezien is dat niet juist, omdat je bij flexibele energiecontracten (met grote verschillen tussen de laagste en hoogste prijzen) ook profijt hebt van deze constructie. Het is echter wél zo dat zonnepanelen een belangrijke factor kunnen zijn, omdat zij (na de terugverdientijd) gratis stroom op kunnen leveren, dat vervolgens opgeslagen kan worden in je elektrische auto die dienstdoet als thuisbatterij. Houd hierbij wel rekening met de keuze voor je laadpaal: je hebt een laadpaal nodig die op zonnepanelen aangesloten kan worden. Gelukkig is de kans extreem groot dat dit het geval is wanneer je toch al keek naar modellen die geschikt zijn voor bidirectioneel laden.

Een aantal dingen die je zeker in de gaten moet houden

De ontwikkelingen rond bidirectioneel laden staan niet stil, maar op het moment zijn er weinig automodellen die dit ondersteunen en is het nog even wachten totdat de grote doorbraak komt. Je kunt hier uiteraard al op inspelen door te kiezen voor een slimme laadpaal, of door een datakabel mee te laten graven wanneer je je (simpelere) laadpaal laat installeren.

Tegelijkertijd zijn er websites die aangeven dat je vooral moet kijken naar het accupakket van je volgende elektrische auto, maar dat drukken we hier graag de kop in. Een gemiddeld huishouden verbruikt namelijk nog geen 8 kWh per dag, wat betekent dat het gemiddelde accupakket ervoor zorgt dat jouw elektrische auto nu al een thuisbatterij kan zijn die je woning een week lang van stroom kan voorzien (zonder bijgeladen te worden).

Een ander punt dat goed is om in de gaten te houden, is dat deze constructie niet alleen aantrekkelijk is voor grootverbruikers. Zelfs een huishouden met een gemiddeld verbruik heeft baat bij de elektrische auto als thuisbatterij, alleen is de terugverdientijd van de constructie zelf wat langer. Met de huidige trend in energieprijzen is het echter zo dat zelfs deze tijd binnenkort flink teruggedrongen wordt. Het feit dat je de thuisbatterij daarnaast kunt gebruiken voor je dagelijks vervoer is uiteraard ook een groot voordeel, omdat je de kosten van je ‘batterij’ al (grotendeels) weg kunt strepen.

Vergelijk 0

Voeg nog een product toe (max. 5)

Start vergelijking