AC-laden versus DC-laden; wat is het verschil?

  • Geplaatst op
  • Door Martijn Sanders
AC-laden versus DC-laden; wat is het verschil?

Om de accu van de elektrische auto te kunnen laden, heb je stroom nodig. Dat lijkt redelijk voor de hand liggend, maar wist jij dat er twee verschillende soorten stroom zijn? AC (alternate current) is wisselstroom en dat is wat doorgaans uit het stopcontact komt. DC (direct current) is gelijkstroom en dát is de stroom die opgeslagen wordt in de accu van je auto. Wisselstroom versus gelijkstroom, AC-laden versus DC-laden; wat is beter? DC-laden is een stuk beter met oog op de tijd, maar dat is niet het complete verhaal; vaak zal je in moeten zien dat AC-laden veel verstandiger is met het oog op de prijs. 

Tijd om eens in de materie te duiken zodat je exact weet hoe de vorm in de steel zit. 

AC-laden; de reguliere laadpaal 

AC is de standaard voor de laadpalen in Europa, en de stopcontacten in de huizen. Niet heel vreemd, want alle apparaten werken op de wisselstroom die aangeboden wordt. Het is echter zo dat wisselstroom niet opgeslagen kan worden in de accu’s of batterijen van een elektrische auto (ook niet in accu’s voor andere apparaten). Daarom is er een omvormer in de elektrische auto geplaatst, die de wisselstroom van het stroomnetwerk omzet in gelijkstroom, die wel opgeslagen kan worden in de accu. 

Het omzetten van de stroom naar gelijkstroom kost tijd; dat betekent direct dat het laden met AC meer tijd in beslag neemt dan het laden met DC, ofwel gelijkstroom. Aangezien er al een omvormer in de auto aanwezig is, zijn er echter geen extra kosten die gemaakt moeten worden. Je hangt de laadkabel gewoon tussen de laadpaal of het stopcontact thuis en de elektrische auto aan de andere kant van de laadkabel.  

Welke laadkabel heb ik nodig voor AC-laden? 

Voor AC-laden kun je volstaan met de standaardlaadkabels voor het laden van de elektrische auto’s. Deze AC-laadkabels zijn in alle soorten en maten te vinden, bijvoorbeeld met timers en kabels met verschillende wattages. Weet je niet zeker welke laadkabel jij nodig hebt, dan neem je gewoon contact met ons op zodat we je persoonlijk verder kunnen helpen.  

DC-laden; de snellader 

Bij DC-laden wordt er geladen met gelijkstroom. Zoals je waarschijnlijk al verwacht, is hier een omvormer voor nodig, zodat de (boord)omvormer in de elektrische auto niet gebruikt hoeft te worden. Dit versnelt het proces van laden, omdat de gelijkstroom direct opgeslagen kan worden in de accu van de auto. Maar hoe zit dat nou precies? 

Bij een DC-laadpaal, ofwel een snellaadpaal, zit de omvormer voor de stroom al in de laadpaal. Daardoor komt er gelijkstroom uit de laadpaal, die direct geschikt is voor de auto. Dat is praktisch, maar het betekent ook dat er meer kosten gemaakt moeten worden. De laadpalen zijn namelijk aanzienlijk duurder vanwege de kosten voor de omvormer en het extra onderhoud. Dat is direct ook de reden waarom de snelladers langs de weg een hoger tarief rekenen. Aan de andere kant hebben zij veel minder tijd nodig om de accu te laden. 

Welke laadkabel heb ik nodig voor DC-laden? 

De standaard Mennekes laadkabels zijn alleen geschikt voor wisselstroom en kunnen daardoor niet gebruikt worden voor DC-laden. Daarvoor heb je speciale (laad)kabels nodig, zoals de ChaDeMo (Japans) en de CSS-kabels die geschikt is voor zowel wisselstroom als gelijkstroom door de twee extra pinnen die in de stekker verwerkt zijn. 

De laadpalen langs de weg in Europa zijn echter gewoon voorzien van de kabels. Aangezien je thuis niet in een standaardstopcontact DC kunt laden, is de kans erg klein dat je een losse DC-laadkabel nodig hebt. 

Thuisladen; gaan we aan de gelijkstroom of de wisselstroom? 

Laden op gelijkstroom is dus aanzienlijk sneller, omdat gelijkstroom de stroom is die in de accu opgeslagen kan worden. Is dat een goede reden om direct thuis aan de slag te gaan en een gelijkstroomaansluiting te laten maken voor het laden van de elektrische auto? Nou nee, niet bepaald. De kosten voor het aan laten leggen van gelijkspanning (plus de mogelijke verzwaring van de aansluiting die jaarlijks terugkomen) wegen niet echt op tegen de tijdswinst.  

De kans is namelijk groot dat jouw elektrische auto dagelijks meer dan 8 uur op de oprit staat. Gebruik je die 8 uur om de accu te laten, dan is er geen tijdswinst wanneer je gelijkstroomladen met wisselstroomladen vergelijkt. Met het oog op de kosten kun je daarom beter bij wisselstroom blijven. 

* Wij zullen nooit uw gegevens met iemand delen.
Mijn account
U bent niet ingelogd. Wilt u optimaal gebruik maken van onze website? Log dan in!
Winkelwagen
Uw winkelwagen is leeg
Zoeken
Search suggestions
Geen producten gevonden...
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »