5 vragen beantwoord voor het kopen van een laadpaal voor uw elektrische auto

  • Geplaatst op
  • 0
5 vragen beantwoord voor het kopen van een laadpaal voor uw elektrische auto

Mensen kiezen steeds vaker om elektrisch te gaan rijden. De accu’s van deze auto’s moeten worden opgeladen, het alternatief voor het tanken van diesel of benzine. Voor het opladen van deze accu’s zijn laadpalen nodig. Deze zie je niet alleen steeds vaker thuis staan, maar ook bij veel bedrijven en organisaties. Het is goed om te weten dat de laadpalen die thuis of op het werk worden gebruikt geen snelladers zijn, zoals bijvoorbeeld de laadpalen van Fastned. Een laadpaal voor thuis is gemaakt om uw auto over een langere periode op te laden. Dit gaat dan ook minder snel. Maar wat is nu een geschikte laadpaal voor bij u thuis of bij uw bedrijf? Er zijn wat dit betreft een aantal belangrijke zaken om rekening mee te houden. In dit artikel vertellen wij u hier meer over.

Laadpaal voor thuis of op het werk 

Mensen kiezen steeds vaker om elektrisch te gaan rijden. De accu’s van deze auto’s moeten worden opgeladen, het alternatief voor het tanken van diesel of benzine. Voor het opladen van deze accu’s zijn laadpalen nodig. Deze zie je niet alleen steeds vaker thuis staan, maar ook bij veel bedrijven en organisaties. Het is goed om te weten dat de laadpalen die thuis of op het werk worden gebruikt geen snelladers zijn, zoals bijvoorbeeld de laadpalen van Fastned. Een laadpaal voor thuis is gemaakt om uw auto over een langere periode op te laden. Dit gaat dan ook minder snel. Maar wat is nu een geschikte laadpaal voor bij u thuis of bij uw bedrijf? Er zijn wat dit betreft een aantal belangrijke zaken om rekening mee te houden. In dit artikel vertellen wij u hier meer over.

 

Wat kan uw meterkast maximaal aan stroom leveren voor het laden van uw auto?

De stroom die via de laadpaal aan uw auto wordt geleverd om op te laden, is afkomstig uit uw meterkast. Het is belangrijk om te weten wat uw meterkast maximaal aan stroom kan leveren voor dit doel. Zeker wanneer u wilt gaan voor maximale laadsnelheid. Wat betreft hybride auto’s met een bijlaadmogelijkheid zal dit nooit een probleem zijn. Deze kunnen altijd op maximale laadsnelheid worden opgeladen. Voor volledig elektrische auto’s ligt dit net even anders. Hoewel dit in de meeste gevallen wel mogelijk is, kunt u hier niet klakkeloos vanuit gaan. Hoe dit kan?

 

Om dit uit te leggen nemen we u mee terug in de tijd. Elk pand in Nederland heeft een elektriciteitsaansluiting. Maar afhankelijk van het jaar waarin het pand gebouwd is, verschilt het wat er achter de deur van de meterkast zit. De omvang/zwaarte/capaciteit van de aansluitingen is in de loop van de tijd veranderd. Zo werd er in het verleden gebruik gemaakt van 1-fase 40A aansluitingen. Later zijn hier voor particuliere huishoudens enkele verschillende aansluitingen bijgekomen, te weten: 

  • 1x25A
  • 1x35A
  • 1x40A
  • 3x25A
  • 3x35A
  • 3x40A
  • 3x63A
  • 3x80A

Al deze bovenstaande aansluitingen behoren tot de aansluitingen voor kleinverbruikers. Maar wat betekenen deze cijfers nou eigenlijk? De cijfers zijn op te delen in twee onderdelen, namelijk de 1 of de 3 en de cijferreeks van 25A tot 80A. 

 

1 of 3 fase

Het verschil tussen de 1 en de 3 is het verschil tussen een 1-fase of een 3-fase aansluiting op het net van uw netbeheerder. Ik kan me voorstellen dat u dit heel technisch in de oren klinkt en daardoor misschien niet uw interesse heeft. Weet echter wel dat dit in grote mate bepaalt wat de mogelijkheden zijn om uw auto snel of sneller te laden. Veel huizen zijn via een 1-fase netaansluiting aangesloten op het landelijke elektriciteitsnetwerk. Bij een 1-fase aansluiting komt er een kabel uw huis binnen met één fasedraad en een nuldraad. Het verschil tussen deze twee draden is de spanning die u nodig heeft om te laden. In Nederland is het verschil tussen deze twee draden ongeveer 230v. 

 

Bij een 3-fase aansluiting komen drie fasedraden uw huis binnen. U heeft dus drie draden en een nuldraad. In het kort betekent dat de drie fasedraden u van meer stroom kunnen voorzien dan de enkele draad bij een 1-fase aansluiting. Ze leveren samen dus meer vermogen dan de enkele draad. Tegenwoordig is een 3x25A aansluiting de standaard aansluiting.

 

Wilt u weten welke netaansluiting u heeft? Raadpleeg dan de website van uw netbeheerder. Vaak is het invoeren van uw postcode en huisnummer genoeg om te achterhalen wat uw aansluiting is. 

 

25A, 40A of 80A

Het tweede gedeelte van uw aansluiting bestaat uit een getal met een A. Met deze A wordt Ampère bedoeld. Simpel gezegd, betekent dit hoeveel stroom er over die ene draad kan lopen. Als voorbeeld: een aansluiting van 25A heeft 25x230(A), wat neerkomt op 5750watt. Een 40A aansluiting heeft 40x230= 9200 watt. Een aansluiting met 3x25A heeft dus 3x25x230= 17250 watt verdeeld over drie draden/fases. Een 1x40A aansluiting heeft maar 9200 watt. Deze berekeningen laten duidelijk zien dat de aansluiting bepalend is hoe snel u uw auto op kunt laden.

 

Wat is de maximale laadsnelheid van uw elektrische auto?

Een bepalend element voor uw investering is de maximale laadsnelheid van uw auto. Deze snelheid wordt bepaald door uw auto. Dit verschilt per merk, model en soms zelfs ook per uitvoering van de auto. De batterijen in elektrische auto’s hebben een behoorlijke capaciteit. Om de accu's te laden heeft u het liefst een groter vermogen. Om dit maximale vermogen te bereiken, kiezen de verschillende automerken verschillende strategieën. Sommige auto's 'eten' het liefste 1-fase, terwijl anderen sneller vol zitten met een 3-fase aansluiting. De meeste hybride auto's laden met 1x16A (3680 watt). Over het algemeen laden de kleinere elektrische auto's met maximaal 1x32A (7360 watt). De grotere elektrische auto’s laden in de meeste gevallen op met 3x16A (11040 watt) of 3x32A (22080 watt). Op onze website is per auto te vinden wat de maximale laadsnelheid is en welke combinatie van fase en ampère de auto prefereert. Heeft u hier vragen over? Neem dan gerust contact met ons op. Wij vertellen u hier graag meer over. 

 

Het kan dus voorkomen dat u niet de maximale laadsnelheid van uw auto kunt halen door de aansluiting in uw meterkast. Heeft u een auto die met 1x16A laadt, dan zit u sowieso goed. U kunt dan overal, zonder grote ingrepen, op maximale snelheid laden. Maar als u een 1x32A auto heeft en  een 3x25A aansluiting, dan wordt dit al een lastig verhaal. U komt namelijk met die ene fase boven het vermogen van de fase van uw meterkast uit. U moet dan maatregelen treffen om dit op te lossen. Andersom geldt dit ook. Heeft u bijvoorbeeld een 3x16A auto met een 1x40A aansluiting? Dan heeft u niet de mogelijkheid om uw auto met maximale snelheid op te laden. Dit omdat u simpelweg niet de benodigde capaciteit uit uw netaansluiting kunt verkrijgen. Als blijkt dat u niet, of mogelijk niet de juiste aansluiting heeft, neem dan altijd contact met ons op of bel uw elektricien om af te stemmen wat de beste vervolgstappen zijn.

 

Wilt u met meer vermogen laden dan uw huidige aansluiting aankan? Dan kunt u uw netaansluiting laten verzwaren. Dit kost u eenmalig een bedrag, maar uw netbeheerder zal daarnaast soms ook uw jaarlijkse kosten verhogen. Weeg dus goed af of u echt een verzwaring nodig hebt. De kosten van een verzwaring van uw netaansluiting zijn op deze website te vinden. 

 

Ga hoe dan ook onder geen beding zelf uw aansluiting proberen te veranderen of andere werkzaamheden in uw meterkast verrichten als u niet beschikt over de juiste kennis om dit te doen!

 

Wat nu als u al genoeg vermogen heeft, maar ook al veel verbruikt?

Als u een passende netaansluiting voor uw auto heeft, maar u denk dat u niet uitkomt met de totale capaciteit, dan is een verzwaring soms een oplossing. Maar u kunt ook gebruik maken van slimmere oplossingen. Zo bestaan er vaste laadpalen met load balancing, oftewel het balanceren van de belasting. In het kort komt dit hier op neer dat de laadpaal meet wat de belasting is op uw aansluiting, vervolgens rekening houdt met deze belasting en dit meeneemt in hoe snel de auto geladen wordt. Past het even niet op uw aansluiting? Dan ‘knijpt’ de laadpaal tijdelijk de laadstoom naar uw auto. Heeft u volle opbrengst van uw zonnepanelen of staat de wasdroger en de warmtepomp even uit? Dan gaat de laadsnelheid direct omhoog. Deze oplossing biedt het voordeel dat u geen permanente hogere kosten van een netverzwaring hoeft te betalen. 

 

Wat zijn uw wensen met betrekking tot de laadsnelheid?

Het antwoord op deze vraag wordt natuurlijk beperkt door de technische mogelijkheden zoals hierboven beschreven. Op internet en in automedia is een hype gaande. Auto’s moeten sneller en sneller laden en het lijkt erop dat er een soort wedloop ontstaat. Als het gaat om snel laden, dan vind ik dit een goede zaak. Het is immers fijn om onderweg snel even extra kilometers te kunnen laden wanneer je deze echt nodig hebt. Voor de thuissituatie ligt één en ander naar mijn mening toch iets genuanceerder. Mijn boodschap? Kies niet voor euro's verslindende oplossingen, als je al weet dat  je niet de maximale laadsnelheid kan halen met je huidige aansluiting of door bouwkundige beperkingen. Zeker als de auto elke nacht opgeladen kan worden, kan het vaak best een stapje minder dan het maximaal mogelijke. Ik kan dit niet beter uitleggen dan aan de hand van mijn eigen situatie, wat ik dan ook graag doe.

 

Ikzelf rij in een Hyundai Ioniq 38kWh. Deze auto kan maximaal met 1x31A (7200 watt) laden. In veel huizen is dit een probleem, omdat 3x25A toch wel de standaard is. Sommige huizen hebben een 1x40A aansluiting. Je kunt dan met 32A, laden maar dan blijft er nog maar 8A over voor de rest van het huis. Dat komt neer op slechts 1840 watt en is eigenlijk te weinig om over te hebben. Zowel voor de 3x25A of de 1x40A rijst de vraag: “ga ik iets aan mijn aansluiting wijzigen om de maximale laadsnelheid van de auto te halen?” Mijn persoonlijke mening? Nee, absoluut niet doen. Ik zal aan de hand van een rekensom mijn punt duidelijk maken. 

 

In Nederland rijdt een leaserijder gemiddeld 30.000 kilometer per jaar. Verdelen we dit over 47 weken, waarvan we gemiddeld 4 dagen buiten de deur werken, dan is dat slechts 159,6 kilometer per dag. De Ioniq gebruikt gemiddeld 15,8kWh per 100km. Ik rij veel snelwegkilometers en juist de snelweg is een ongemakkelijke habitat voor een EV. De luchtweerstand neemt op snelwegen behoorlijk  toe en daarmee ook het verbruik. Bovendien regenereer je minder, omdat je niet hoeft te stoppen voor stoplichten en dergelijke. Om dagelijks die 159,6 kilometer te laden, moet ik ongeveer 25kw laden, wat neerkomt op 25 000 watt. Met de maximale laadsnelheid van 7200 watt zou dat ongeveer 3 uur en 40 minuten duren. Als ik om 18 uur de auto parkeer en direct oplaadt, is de auto om 21:30 uur dus weer helemaal opgeladen. Door deze eindtijd inzichtelijk te hebben, ontstaat de ruimte om een keuze te maken. Namelijk, is het nodig dat de auto om 21:30 weer helemaal opgeladen is of mag dit best een aantal uur langer duren?

 

Veel elektrische auto's worden geleverd met een stopcontact thuislader met slechts 10A. Voor de Ioniq betekent dit een laadtijd van 11 uur (10A is 2300 watt, 25 000 watt / 2300 watt = bijna 11 uur). 11 Uur oplaadtijd is in mijn ogen niet acceptabel. Het komt namelijk voor dat ik niet om 18:00 uur thuis ben, maar om 23:00 uur. Tel bij dit tijdstip de laadtijd van 11 uur op en dan is mijn auto pas om 10:00 uur ’s morgens weer volledig opgeladen. Wat is dan de oplossing voor mijn Ioniq? Een thuislader met slechts 16A/3,7kw/3700 watt. Aan de hand van de 159,6 kilometer per dag betekent dit dat mijn auto in ongeveer 7 uur volledig is opgeladen. En dat is precies de hoeveelheid slaap die ik iedere nacht toch wel hoop te krijgen :) 

 

Een ander punt in dit voorbeeld is dat we aannemen dat we op de werklocatie niet kunnen laden. Ik kan bij mijn klanten in 90% van de gevallen een elektrische auto opladen. Dit betekent dat die 7 uur in de nacht alleen maar verder afneemt, omdat ik de accu continu een beetje bijlaadt. Gaat het dan nooit fout? Eigenlijk niet, zelfs niet als ik 300 km per dag moet rijden. En kom ik  toch tekort? Dan gaat het meestal om slechts een kilometer of 30 tot 40. Dit is makkelijk en snel bij te laden langs de snelweg. 

Mijn punt is dat een rekensom de investering wat beter te behappen maakt. Vaak is een verhoging van het vastrecht helemaal niet nodig. Natuurlijk is deze rekensom voor een ieder verschillend. Persoonlijke wensen, gereden kilometers, laadmogelijkheid bij klanten/te bezoeken adressen, technische mogelijkheden van de auto en de aansluiting in het huis spelen hierin immers een rol. Een Tesla Model X heeft een andere energiebehoefte dan een Honda E of Peugeot e-208. Vooraf de juiste rekensom maken voorkomt het maken van een overbodig hoge investering. 

 

Hulp nodig bij het uitrekenen wat voor uw persoonlijk situatie de beste optie is? Neem dan gerust contact met ons op! 

 

Wilt u een vaste lader of een mobiele lader?

Flexibiliteit en lagere aanschafprijs: mobiele lader
Een mobiele lader is handig als u een bestaand stopcontact bij uw elektrische auto heeft en u berekend heeft dat maximaal 16A voldoende is om de auto bij te laden. Deze lader kan ook makkelijk tussen de vakantiespullen mee, om ook op het vakantieadres te kunnen laden. Onze mobiele laders zijn in te stellen op 8A-10A-13A en 16A. Zo kunt u altijd op de maximale snelheid laden, zonder dat de groep overbelast raakt. De mobiele laders kunnen bovendien uitgerust worden met een verbruiksmeter. De verbruikte stroom is dan terug te lezen op een app op je smartphone. 

 

Hogere laadsnelheid: vaste lader
Wilt u liever geen losse lader of wilt u graag meer dan 1x16A/3680 watt laden? Dan is een vaste laadpaal aan de muur een passende oplossing voor u. Een vaste laadpaal is geschikter om tot 3x16 of 3x32A te laden. Dit heeft als reden dat een stopcontact vaak niet verder dan 10A of 16A kan gaan. Ook deze lader is te verkrijgen met een verbruiksmeter. 

 

Een vaste lader/laadstation met vaste laadkabel of een 'outlet'

We bedoelen met outlet niet een goede Nederlandse uitverkoop met hoge kortingen, maar een universele aansluiting waar u zelf een laadkabel insteekt. Een laadstation met vaste kabel heeft een vaste kabel met slechts één type uitgang, namelijk type 1 of type 2.  

 

Bij een outlet lader sluit u een eigen kabel aan tussen de auto en de lader, mogelijk de kabel die geleverd is bij uw auto. Dit is dezelfde kabel die u gebruikt om ergens in de stad uw auto te laden. Het voordeel van een outletlader is dat als u meerdere elektrische auto's heeft, u makkelijk van lader kan wisselen. 

 

U ziet dat er nogal wat te kiezen valt. Het maken van de juiste keuze is vaak lastig. Zeker wanneer het u ontbreekt aan enige technische kennis. Dit is uiteraard helemaal niet erg. Laat het ons weten als u er niet uitkomt. Wij helpen u graag verder. Stuur een mail naar [email protected] of bel met
06-53 50 63 16. Of neem een kijkje in ons assortiment.

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Mijn account
U bent niet ingelogd. Wilt u optimaal gebruik maken van onze website? Log dan in!
Winkelwagen
Uw winkelwagen is leeg
Zoeken
Search suggestions
Geen producten gevonden...
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »