Vanaf 2027 gaat er veel veranderen voor huishoudens met zonnepanelen of een elektrische auto. De salderingsregeling verdwijnt en de terugleververgoeding wordt minder gunstig. Maar voor slimme rijders met een elektrische auto ligt er een kans: bidirectioneel laden. Daarmee verandert jouw EV van een vervoersmiddel in een energiemanager. In dit artikel leggen we uit wat bidirectioneel laden is, wat er verandert in 2027 en – het belangrijkst – hoe jij er financieel voordeel uit kunt halen.
Wat is bidirectioneel laden?
Bij traditioneel laden laadt je je elektrische auto simpelweg op via een laadpaal. Bij bidirectioneel laden werkt het beide kanten op: je kunt niet alleen stroom in de accu laden, maar ook stroom uit de accu terugleveren aan je woning of het elektriciteitsnet. Je auto wordt dan een mobiele thuisbatterij.
Bidirectioneel laden is mogelijk dankzij technologieën zoals:
- V2G (Vehicle-to-Grid): je levert terug aan het energienet
- V2H (Vehicle-to-Home): je voedt je woning
- V2B (Vehicle-to-Building): je ondersteunt een (bedrijfs)gebouw
Sommige modellen van merken als Hyundai, Kia, Nissan, en MG bieden al ondersteuning voor deze technologie. En het aantal geschikte voertuigen groeit snel.
Terugleververgoeding in 2027: wat verandert er?
De overheid schaft de huidige salderingsregeling af, waarmee je tot nu toe 1-op-1 kon terugleveren. In plaats daarvan ontvang je een lagere terugleververgoeding van je energieleverancier, vaak slechts een fractie van de kilowattuurprijs die je betaalt bij afname.
Wat betekent dit voor jou?
- Terugleveren aan het net levert minder op
- Opslaan van je eigen stroom wordt interessanter
- Slimme sturing van verbruik (zoals met je EV) wordt lonend
Bidirectioneel laden maakt het mogelijk om je eigen opgewekte stroom te benutten op de momenten dat je energie het meeste waard is.
Zo werkt slim terugleveren via je elektrische auto
Met bidirectioneel laden kun je je auto overdag opladen met zonne-energie en die stroom 's avonds gebruiken in huis – of terugleveren aan het net tijdens piektarieven. Combineer dit met een dynamisch energiecontract, en je verdient aan je timing:
- Laad goedkoop bij als de stroomprijs laag is (bijvoorbeeld ’s nachts of bij veel zon/wind)
- Lever terug als de prijs hoog is (bijvoorbeeld ’s avonds bij hoge vraag)
Resultaat: minder kosten én mogelijk opbrengst.
Maximaal voordeel halen: slimme laadoplossingen
Om te profiteren van bidirectioneel laden, heb je een geschikte laadpaal nodig. Let op:
- De laadpaal moet bidirectioneel kunnen laden (V2G/V2H-ondersteuning)
- Je hebt mogelijk een CCS- of CHAdeMO-connector nodig, afhankelijk van je auto
- Slimme energiesturing via apps of load balancing-systeem helpt je optimaal schakelen tussen laden en leveren
Wil je hierover meer weten? Bij Accu-Machine.nl helpen we je graag met advies over geschikte laders.
Is jouw auto geschikt voor bidirectioneel laden?
Niet elke EV ondersteunt deze techniek. Een aantal voorbeelden die dat wél doen:
- Hyundai IONIQ 5 / 6
- Kia EV6
- Nissan Leaf (met CHAdeMO)
- MG ZS EV (sommige modellen)
Verwacht wordt dat veel merken in 2025-2027 overstappen op V2G-standaarden. Check dus of jouw volgende EV dit ondersteunt.
Nog niet geschikt? Dan kun je alvast investeren in een toekomstbestendige laadpaal, zodat je er straks klaar voor bent.
Toekomst van bidirectioneel laden
De energietransitie vraagt om slimme opslag en gebruik van energie. Overheden en netbeheerders investeren in pilots voor bidirectioneel laden. Dit betekent:
- Meer ondersteuning voor teruglevering via EV’s
- Dynamisch belonen op basis van energiemarktprijzen
- Nieuwe mogelijkheden om je auto onderdeel te maken van een lokaal energienet
Bekijk onze bidirectionele laders en accessoires
Ben je klaar om te profiteren van bidirectioneel laden? Bij Accu-Machine.nl vind je een groeiend assortiment aan:
- Bidirectionele laadpalen
- Accessoires voor EV-energiebeheer
- Advies op maat voor jouw situatie
👉 Bekijk onze oplossingen voor bidirectioneel laden
Veelgestelde vragen over bidirectioneel laden
- Wat is het verschil tussen V2G en V2H?
- V2G levert terug aan het net; V2H voedt je woning direct. V2H is ideaal bij dynamische tarieven of voor energie-autonomie.
- Heeft bidirectioneel laden invloed op mijn accu?
- Bij correct gebruik is de impact minimaal. Veel EV’s zijn hier speciaal op ontworpen.
- Heb ik een speciale laadpaal nodig?
- Ja, standaard laders zijn niet bidirectioneel. Je hebt een V2G-compatibele laadpaal nodig én een auto die het ondersteunt.
- Kan ik ook zonder zonnepanelen profiteren?
- Zeker! Ook zonder eigen opwek kun je slim laden bij lage tarieven en terugleveren bij hoge tarieven.