Gratis verzending in NL boven €149,95! | Bestel nu ook een muurhouder bij je thuislader!

  • Verzendkosten

    Nederland €6,95 | Europa €12,95

  • Voor 17:00 besteld

    volgende werkdag geleverd!

  • Gratis verzending

    boven €149,95 in NL

  • Kopersbescherming

    TrustedShops

Nu tot wel 60% korting op thuisladers & laadkabels!

Deel 2: Hoe snel laad je auto op? Fasen en ampère van je laadkabel

In deel 1 hebben we geleerd over de verschillende typen connectoren voor je elektrische auto – de 'stekkers' die passen. Nu je weet welke connector je nodig hebt, is de volgende cruciale stap het bepalen van het vermogen van je laadkabel. Dit is waar de termen fasen en Ampère om de hoek komen kijken, en ze zijn bepalend voor hoe snel je elektrische auto kan opladen. Begrijpen hoe dit werkt, zorgt ervoor dat je niet onnodig lang aan de lader staat!

Fasen: 1-fase vs. 3-fase Laden

Het aantal fasen verwijst naar de manier waarop de elektriciteit vanuit het stroomnet naar je auto wordt geleid. Simpel gezegd: meer fasen betekent in de meeste gevallen een hogere laadsnelheid.

  • 1-fase Laadkabel: Deze kabels werken met één stroomfase en zijn in staat om een maximaal vermogen te leveren van doorgaans 3,7 kW (bij 16 Ampère) of 7,4 kW (bij 32 Ampère).

  • Wanneer heb je een 1-fase laadkabel nodig?
    • Als je een oudere elektrische auto of plug-in hybride bezit. Veel van deze modellen kunnen alleen 1-fase laden.
    • Als je meterkast thuis slechts een 1-fase aansluiting heeft (dit is in Nederland vaak het geval bij standaard huisaansluitingen zonder extra verzwaring).
    • Als het openbare laadpunt waar je laadt alleen 1-fase laden ondersteunt.
    • Voordelen: Vaak voordeliger in aanschaf.
    • Nadelen: Langere laadtijden, vooral voor auto's met een grotere accucapaciteit.
  • 3-fase Laadkabel: Deze kabels maken gebruik van drie stroomfasen en kunnen aanzienlijk hogere vermogens leveren, zoals 11 kW (bij 16 Ampère per fase) of zelfs 22 kW (bij 32 Ampère per fase).

  • Wanneer heb je een 3-fase laadkabel nodig?
    • De meeste nieuwe elektrische auto's zijn uitgerust met een 3-fase boordlader en kunnen dus 3-fase laden.
    • Als je thuis een 3-fase aansluiting hebt in je meterkast (een 'krachtstroomaansluiting', te herkennen aan 3x25A of meer) én je elektrische auto ondersteunt dit.
    • Veel openbare laadpunten bieden 3-fase laden aan.
  • Voordelen: Aanzienlijk snellere laadtijden, wat bijzonder handig is voor dagelijks gebruik en grote accu's.
  • Nadelen: Vaak iets duurder in aanschaf.

Belangrijke tip: Een 3-fase laadkabel is universeel inzetbaar. Je kunt deze kabel ook gebruiken op een 1-fase laadpunt of met een 1-fase auto. De laadsnelheid past zich dan automatisch aan naar het laagste beschikbare vermogen (van de auto, de laadkabel of het laadpunt). Een 1-fase kabel kan daarentegen nooit 3-fase laden. Wil je dus toekomstbestendig zijn of de maximale snelheid benutten wanneer mogelijk, kies dan een 3-fase kabel als je auto en meterkast dit ondersteunen.

Ampère (A): De krachtstroom van je laadkabel

Ampère (A) staat voor de stroomsterkte die de laadkabel kan verwerken. Samen met het aantal fasen bepaalt dit het totale laadvermogen in kilowatt (kW). Hoe hoger het ampèrage, hoe meer stroom er door de kabel kan en hoe sneller je auto kan laden.

  • 16 Ampère (16A): Vaak te vinden bij lichtere 1-fase laders (tot 3,7 kW) of als basis voor 3-fase laden (tot 11 kW).
  • 32 Ampère (32A): Dit is het hogere ampèrage voor maximale laadsnelheid. Een laadkabel 32A kan tot 7,4 kW op 1-fase leveren, en maar liefst 22 kW op 3-fase.
  • Hoe bepaal ik de juiste Ampère? De maximale Ampère die je kunt benutten, wordt bepaald door de zwakste schakel in de keten:
  1. De boordlader van je auto: Dit is de ingebouwde lader in je elektrische auto die de wisselstroom (AC) van het laadpunt omzet naar gelijkstroom (DC) voor de accu. Controleer de specificaties van je auto voor het maximale laadvermogen (bijv. 11 kW of 22 kW AC).
  2. Je thuislaadpunt (wallbox): Deze heeft een maximale uitgangscapaciteit.
  3. De stroomaansluiting van je meterkast: Een standaard 1-fase aansluiting kan minder leveren dan een verzwaarde 3-fase aansluiting.
  4. Het openbare laadpunt: Elk laadpunt heeft een maximale capaciteit.

Kies een laadkabel die minimaal het ampèrage aankan dat jouw auto en laadpunt kunnen leveren. Een kabel met een hoger ampèrage dan je auto nodig heeft, is geen probleem (de auto regelt de benodigde stroom), maar een kabel met een te laag ampèrage zal je laadsnelheid beperken.

Rekenvoorbeeld:

  • Een 1-fase, 16A laadkabel:
  • Een 3-fase, 32A laadkabel:

Het belang van de juiste match

Het kiezen van de juiste fasen en Ampère voor je laadkabel is essentieel voor efficiëntie. Je wilt niet investeren in een dure 22 kW 3-fase kabel als je auto maar 1-fase 3.7 kW kan laden. Aan de andere kant, als je een 22 kW auto hebt en thuis een 3-fase aansluiting, dan is een 3-fase 32A kabel een slimme investering om de volledige laadsnelheid te benutten, voor nu of in de toekomst.

In het volgende en laatste deel van deze gids gaan we in op praktische overwegingen zoals de lengte van de laadkabel, kwaliteit en andere aandachtspunten die je helpen de perfecte laadkabel voor jouw elektrische auto te kiezen.

Volgende stap in deel 3: Praktische Keuzes en Kwaliteit van Je Laadkabel, bespreken we lengte, materiaal en extra functies.