Je elektrische auto opladen aan het stopcontact, is dit verstandig of niet?
Wanneer je je elektrische auto thuis wilt laden, dan is een laadpaal de beste optie. Stopcontacten kunnen wel gebruikt worden, maar dan alleen als een noodoplossing. Dat is wat veel mensen beweren, maar helemaal correct is dit niet. Kun je geen laadpaal (laten) plaatsen of heb je een tijdelijke oplossing nodig? Dan is laden via een stopcontact helemaal geen slechte keuze, al zijn er uiteraard een aantal dingen waar je op moet letten.
In deze blog vertellen we je alles wat je moet weten over laden via een stopcontact, inclusief de duur, de kosten, de nadelen én hoe je ervoor zorgt dat je zelfs via een wandcontactdoos veilig kunt je elektrische auto op kunt laden.
Het grote verschil tussen laden via een stopcontact en een laadpaal
Wanneer we uitgaan van een situatie waarin gelet is op de veiligheid (correcte aansluitingen op verder lege groepen en het gebruik van kwalitatieve laadkabels, laadpalen en mobiele laders), dan is het enige grote verschil tussen laden via een stopcontact en opladen aan de laadpaal de snelheid waarmee geladen kan worden. Standaard kun je via een stopcontact maximaal laden op 2,3 kW (mede omdat dit de maximale belasting is die je op een stopcontact aan mag sluiten), waar de meest gebruikelijke laadpalen tegenwoordig al kunnen laden vanaf 11 kW of zelfs 22 kW (als je daar de juiste aansluiting voor hebt).
Is de situatie niet ideaal en wordt de mobiele laadpaal of mobiele lader aangesloten op een willekeurig stopcontact, die achteraf ook gebruikt blijkt te worden voor het fornuis en de waterkoker, dan valt de daadwerkelijke laadsnelheid veel lager uit. Wordt hierbij een standaardkabel gebruikt die zich niet aanpast, dan zal de zekering de spanning van de groep halen.
Een ander groot verschil dat vaak genoemd wordt, is het verschil in prijs. Hierbij ligt het er sterk aan welke vergelijking je maakt. Vergelijk je de prijs van een uitgebreide 22 kW-laadpaal met een standaardlaadkabel met een Schuko-stekker (die op je stopcontact past), dan is het prijsverschil al snel € 1000 of meer. Vergelijk je echter een gemiddelde laadpaal met een kwalitatieve mobiele laadpaal (inclusief het kastje dat communiceert met de auto en overbelasting tegengaat), dan is het prijsverschil kleiner, al moet bij een laadpaal ook rekening gehouden worden met de installatiekosten. Deze heb je bij een mobiele laadpaal niet, tenzij er een speciale groep aangelegd moet worden door een elektromonteur. De kosten hiervoor zijn echter doorgaans veel lager dan het laten plaatsen van een laadpaal, waarbij vaak ook grondwerk verzet moet worden.
Hoelang duurt het ongeveer om een EV op te laden via een stopcontact?
Aangezien de laadcurve na 80% lading afneemt bij snellere laadopties, hebben we gekeken naar de laadduur die nodig is om een elektrische auto met een accupakket van 60 kWh (gemiddeld) tot 80% te laden. Kies je een snellader (250 kW dus een HPC langs een van de grotere snelwegen of op een snellaadplein), dan ben je binnen een kwartier klaar. Kies je een openbare laadpaal of laadpaal thuis op 11 kW, dan kost je dit ongeveer 4,5 uur. Gebruik je een laadpaal thuis op de minimale aansluiting van 3,7 kW, dan heb je met 13 uur iets meer dan een etmaal nodig om de 60 kWh accu tot 80% te laden.
Hoelang heb je dan eigenlijk nodig om te laden op de 2,3 kW die we eerder noemden via het stopcontact? Dan kun je voorlopig niet weg. Het kost namelijk 21 uur om de auto tot 80% te laden. Concreet betekent dit dat je bij dagelijks gebruik van de auto eigenlijk nooit de accu op de volle 100% krijgt wanneer je uitsluitend thuis laadt op het stopcontact.
Een flinke kanttekening bij die 21 uur is echter hard nodig
21 uur is ongelooflijk lang wanneer je de EV elke dag nodig hebt voor lange afstanden. Heb je echter de elektrische auto niet elke dag nodig of rijd je minder dan 100 kilometer per dag (en kun je eventueel bijladen tijdens het winkelen of werken)? Dan is laden via een stopcontact helemaal geen verkeerd idee. Je hebt namelijk geen 80% of 100% acculading nodig: je hebt genoeg actieradius nodig om de afstanden af te kunnen leggen die jij moet rijden op een dag. De elektrische auto geeft op elk gewenst moment zelf ook aan wat de actieradius in kilometer is, zodat je precies weet of je op de plek van bestemming (en terug) kunt komen.
Wat kost het laden van je elektrische auto via je stopcontact eigenlijk?
De prijs per kWh is thuis vaak lager dan bij de laadpalen en snelladers (die altijd het duurste zijn). De daadwerkelijke prijs is uiteraard afhankelijk van je energiecontract en de vraag of je flexibele of vaste tarieven hebt. Heb je een contract met daltarieven? Pas dan het laden hierop aan. Een slimme mobiele laadpaal is dan de beste optie en dit betaalt zich altijd terug omdat de laadpaal zoveel mogelijk op de laagste tarieven zal laden.
Wil je weten wat je exact betaalt, vermenigvuldig dan de laadsnelheid (bijvoorbeeld 2,3 kW) met de prijs per kWh. Je hebt dan de prijs die je per uur laden betaalt, waarmee je eenvoudig de prijs van een volle accu kunt berekenen (aantal kWh van je accupakket gedeeld door de gemiddelde laadsnelheid per uur x de prijs per uur).
Op welk vermogen kun je laden wanneer je via een stopcontact laadt?
Een normaal stopcontact kan een vermogen leveren van 3,7 kWh, maar dat wordt eigenlijk nooit gebruikt omdat er overbelasting op de loer ligt. De meeste laadkabels met Schuko-stekkers hebben daarom een maximale laadsnelheid van 2,3 kWh, wat ook direct de maximale belasting is die je aan mag sluiten op een willekeurig stopcontact.
Ook hier moeten we een aantal kanttekeningen bij maken. De laadsnelheid van 2,3 kWh wordt alleen behaald op een groep met een eigen zekering die verder niet gebruikt wordt, behalve door het kwalitatieve stopcontact dat gebruikt wordt om de auto te laden. In de meeste gevallen betekent dat de meterkast voor opladen via een stopcontact aangepast moet worden, omdat er een extra ALS op de DIN-rail geplaatst moet worden.
Veiligheid tijdens het laden via een stopcontact
Hierboven heb je al aardig wat kunnen lezen over de veiligheid, die belangrijk is om overbelasting en zelfs brand te voorkomen. Laad je echter via een stopcontact, dan is er meer waar je rekening mee moet houden. Zo kun je géén verlengkabels gebruiken en is het belangrijk dat de laadkabel (of mobiele laadpaal) op een veilige plek ligt. Struikelt iemand over de kabel, dan is de kans namelijk groot dat het stopcontact beschadigd raakt. Is dit het geval? Dan mag dit stopcontact niet meer gebruikt worden om de elektrische auto te laden.
Voordelen en nadelen van het laden via een stopcontact
Voor jouw gemak nog even kort de grootste voordelen en nadelen op een rijtje.
De voordelen van laden via een stopcontact:
- Lagere kosten voor de aanschaf, zelfs wanneer er een complete nieuwe groep gemaakt moet worden.
- Vaak zelf op te starten zolang je een goed stopcontact op een lege groep met eigen zekering hebt.
De nadelen zijn echter:
- Je laadt standaard op een laadsnelheid die zo laag is dat de auto zo’n 24 uur nodig heeft voordat deze volledig geladen is.
- Mobiele laadpalen en speciale mobiele laders met extra beveiliging zijn duurder dan de standaardmodellen, die je met het oog op de veiligheid niet dagelijks zou moeten gebruiken.
- Geen inzicht in de verbruikskosten.
- Geen mogelijkheid om het laden op afstand te starten of stopen (tenzij je een duurdere mobiele laadpaal kiest).
- Zelfs met de extra veiligheidsmaatregelen blijf je zitten met het risico van overbelasting.
Is laden via een stopcontact de beste optie voor jou?
Je elektrische auto opladen via het stopcontact is zeker mogelijk en is vooral een optie wanneer je jezelf herkend in meerdere van onderstaande situaties:
- Je laadt eigenlijk vooral op het werk of bij een openbare laadpaal en dit bevalt je goed.
- Je rijdt alleen kleine afstanden met de elektrische auto.
- Je gebruikt de elektrische niet dagelijks en hebt de tijd om de auto aan de lader te laten hangen.
- Je kunt geen laadpaal (laten) plaatsen omdat er geen ruimte of budget is, of je wilt geen laadpaal hebben.
In bovenstaande gevallen zijn er tal van mobiele laadkabels en laadpalen met een Schuko-stekker die je aan kunt sluiten op een stopcontact die op een apart gezekerde groep aangesloten is. Check van tevoren altijd of het stopcontact in goede staat is en gebruik nooit verlengkabels.
In alle andere gevallen is het verstandig om een laadpaal te (laten) plaatsen, omdat deze sneller laden en een hogere mate van veiligheid bieden.
Weet je na het lezen van deze blog nog (steeds) niet welke optie het beste bij jou past en twijfel je tussen een laadkabel met Schuko-stekker voor opladen via het stopcontact en de aanschaf van een laadpaal? Neem dan eens contact met ons op. Onze experts kijken namelijk graag met je mee en helpen je bij het vinden van het product dat het beste past bij jouw situatie, elektrische auto en budget