De webshop voor machines met een accu!
Voor 17:00 besteld, volgende werkdag geleverd!
Gratis verzending boven de €149.95,- a €6.95
PostNLKennisbank
0

Gratis verzending in NL boven €149,95! | Bestel nu ookeen muurhouder bij je thuislader!

Review Logo4,3/5 @ Trustedshop
0
De webshop voor machines met een accu!
Voor 17:00 besteld, volgende werkdag geleverd!
Gratis verzending boven de €149.95,- a €6.95

Gratis verzending in NL boven €149,95! | Bestel nu ookeen muurhouder bij je thuislader!

Welke elektrische auto’s zijn geschikt voor V2L (Vehicle to Load)?

Vehicle to Load is een handige technologie waarmee je je elektrische auto kunt gebruiken als bronpont van stroom en op die manier zelfs tijdens het kamperen je lampjes kunt laten branden of met je heggenschaar achter in de tuin aan de slag kunt dankzij je EV. Hoewel steeds meer auto’s uitgerust zijn met V2L-technologie (al dan niet vanuit de fabriek of na een software-update), kun je V2L nog lang bij elke elektrische auto gebruiken. Daarom is het goed om eens te kijken naar welke modellen wél geschikt zijn en of V2L de standaard gaat worden in de nieuwere elektrische auto’s.

Vehicle to Load is ideaal, maar kan niet bij elke elektrische auto gebruikt worden

V2L is de afgelopen jaren flink in populariteit gestegen, wat mede te maken heeft met de populariteit van de vakanties met elektrische auto en het feit dat de EV gebruikt kan worden als een rijdende powerbank. Oudere elektrische auto’s zijn in de meeste gevallen nog niet uitgerust met V2L, al zijn er een aantal modellen die dankzij een software-update wel degelijk gebruikt kunnen worden als stroompunt. Dat dit niet in alle gevallen mogelijk is, heeft te maken met hoe de EV gebouwd is, het accupakket dat gebruikt is en de aansluitingen in de auto zelf. Aan laten passen van de EV is dan in de meeste gevallen ook geen haalbare kaart.

Nu moeten we daar wel aan toevoegen dat nagenoeg alle moderne elektrische auto’s voorzien zijn van de technologie om V2L te kunnen gebruiken. De meeste autofabrikanten zijn al bezig met implementeren en verfijnen van de technologie om een breed aanbod aan mogelijkheden op te zetten, zeker nu de EV als powerbank tal van extra voordelen met zich meebrengt.

Een aantal bekende, gerenommeerde modellen die V2L kunnen gebruiken

De bekendste auto’s die V2L mogelijk maken, zijn de Kia EV6 en de Hyundai IONIQ5. Deze modellen hebben veel aandacht gekregen en prijzen gewonnen, mede dankzij de technologie die hier voor het eerst groot uitgerold werd. Binnen enkele weken kwamen de eerste foto’s al op social media van mensen die met deze auto’s gingen kamperen en lichtstrengen aan de V2L adapter gekoppeld hadden. Inmiddels zijn we meer dan een jaar verder en is het aantal auto’s met V2L-technologie aanzienlijk toegenomen (hoewel dit nog lang niet de standaard is of genoemd mag worden).

Ook BYD en MG hebben intussen aardig wat modellen die gebruikt kunnen worden. Kia heeft daarnaast al meer modellen op de markt gebracht, zoals de Niro EV en EV9 die geschikt zijn voor V2L. Een model dat ook niet in de lijst mag ontbreken, is de Mitsubishi Outlander, die mede dankzij deze technologie lange tijd in de schijnwerpers gestaan heeft. Ook Volvo heeft met de EX90 V2L in het assortiment staan. Aangezien deze fabrikanten al bekend zijn met de technologie en dit mogelijk gemaakt hebben in hun modellen, verwachten we vooral van deze merken meer modellen met V2L-technologie zodat er in de toekomst nog meer te kiezen is voor de kritische consument.

Wordt V2L in de toekomst standaard?

Het is onmiskenbaar dat er bij het laden van de elektrische auto steeds meer aandacht besteed wordt aan laden in omgekeerde richting. De krachtige accupakketten van de elektrische auto’s kunnen namelijk een hoofdrol spelen binnen de energietransitie en distributie van duurzame energie om zo de frictie tussen piekmomenten in vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. We rekenen erop dat V2L de standaard zal worden bij de nieuwere elektrische auto’s van gerenommeerde merken, maar daar moet direct een kanttekening bij gemaakt worden.

V2L is namelijk niet het eindstation. Uiteindelijk is Vehicle to Home (ofwel Vehicle to Grid) het doel, waarbij duurzame energie tijdelijk opgeslagen kan worden in de accu van de elektrische auto, die vervolgens een compleet netwerk van spanning kan voorzien tijdens het piekmoment in de vraag naar stroom. Daarna kan de accu gemakkelijk geladen worden op het moment dat het netwerk geen stroom meer vraagt en dus terug kan leveren.

Vehicle to Load heeft dus zeker de toekomst, maar is niet het uiteindelijke doel. Dat is namelijk de EV als een thuisbatterij en een belangrijke schakel in verduurzaming van het energienetwerk.

Goed om in de gaten te houden wanneer je V2L wilt gebruiken

Houd in de gaten dat je niet zomaar gebruik kunt maken van V2L. Zo kun je de auto op het moment van V2L-laden niet gebruiken en heeft elke elektrische auto een minimaal accupercentage om V2L in te kunnen schakelen. Dit zorgt ervoor dat je niet met je EV stil komt te staan in de wildernis omdat je je telefoon wilde laten.

Tegelijkertijd is het goed om in de gaten te houden dat je de kabel op een veilige manier verwerkt. Het is niet de bedoeling dat iemand ’s nachts over de kabel struikelt en daarbij met de V2L-adapter het laadcontact van de auto beschadigt. Een andere factor om rekening mee te houden, is dat je geen enorme energieverbruikers aan moet sluiten op V2L. Enerzijds omdat de spanning te laag is om deze optimaal te laten werken en anderzijds omdat je hiermee relatief veel actieradius verliest.

Kies altijd een goede V2L-adapter zodat je de technologie op een veilige en prettige manier kunt gebruiken. Deze kun je uiteraard gewoon bij ons online bestellen, waarbij alle producten voorzien zijn van een CE-keurmerk en je tegelijkertijd altijd kunt rekenen op de beste prijs-kwaliteitverhouding. Bestel je je nieuwe V2L-adapter daarnaast voor 17:00 uur, dan zorgen wij ervoor dat deze dezelfde dag nog verzonden wordt en jij binnenkort je EV ook kunt gebruiken als een powerbank, waar je ook maar bent met je auto.

Vergelijk 0

Voeg nog een product toe (max. 5)

Start vergelijking