Je EV optimaal laden met een mobiele lader: het kan wél
De mobiele lader wordt vaak een hoekje ingedrukt waar het te boek komt staan als een traag alternatief voor de laadpaal, die in alle gevallen de betere optie is. Wat hierbij vergeten lijkt te worden, is dat het aanbod aan mobiele laders en de kwaliteit van deze producten de laatste jaren flink toegenomen is. Zo kun je in ons aanbod ook gewoon 11 kW en zelfs 22 kW mobiele laders vinden, die sneller zijn dan menig laadpaal. Al zitten daar uiteraard ook weer heel wat haken en ogen aan. Kun je optimaal laden met een mobiele lader en zo ja, hoe doe je dat dan zelf thuis zonder eerst flinke investeringen te moeten doen?
Hoe ziet de ideale laadsessie er precies uit?
Optimaal en ideaal laden, het is iets dat ongelooflijk vaak genoemd wordt zonder dat hier een kritische kanttekening bij gemaakt wordt. Want wat is eigenlijk optimaal en ideaal voor jou? In het geval van een mobiele thuislader gaat het er meestal om dat de accu van de elektrische auto binnen een aantal uur volledig geladen kan worden. In de meeste huishoudens heeft de EV hier meer dan genoeg tijd voor. Die wordt namelijk bij thuiskomst rond zessen aan de lader gehangen en moet de volgende ochtend om zeven uur weer afgekoppeld worden, idealiter met een accupercentage van 100%.
Wanneer dit de situatie is in jouw huishouden, dan hoef je je niet druk te maken om de ideale of optimale laadsessie voor je elektrische auto met een mobiele lader. Zolang je een goed stopcontact hebt met een aansluiting op een lege groep én een kwalitatieve mobiele thuislader, zal de laatste de accu van je elektrische auto altijd volledig kunnen laden door de nacht, zonder hierbij een hinderlijke factor te zijn voor de rest van het netwerk.
Wil je zelf uitrekenen hoe dit uitpakt in jouw situatie? Doe dan het volgende:
- Neem het accupercentage dat je gemiddeld aan het einde van de dag over hebt.
- Neem 100 en trek hier het voorgaande antwoord vanaf (20% resterend is dus 100-20=80).
- Vermenigvuldig dit met de totale accucapaciteit van je auto (bijvoorbeeld 80% voor een 60 kWh accu 0,8x60=48).
- Deel dit door het aantal uren dat de auto kan laden (bijvoorbeeld 12 uur 48/12=4).
- Het voorgaande antwoord is het aantal kW dat je minimaal per uur moet kunnen laden om de accu van je EV vol te krijgen voor de volgende morgen. Grote kans dat je al snel in zal zien dat je niet hoeft te gaan voor een optimale of perfecte laadsessie.
Gaat het om kortere laadsessies, grotere accupakketten of mobiele laders die onderweg gebruikt moeten kunnen worden tijdens laadstops op plekken waar een aansluiting is voor de mobiele lader? Dan wordt het verhaal anders en is het goed om op te letten. Daarover vind je meer informatie hieronder.
Laadcurve, laadsnelheid, laadtijd en aansluitingen: makkelijk wordt het niet helaas
Wanneer je de accu van de elektrische auto binnen korte tijd geladen wilt hebben met een mobiele lader, zijn er een aantal belangrijke factoren die allemaal (helaas) een grote rol van betekenis spelen. Hierbij kun je vooral denken aan:
- Maximaal laadvermogen (van de aansluiting, mobiele lader of de elektrische auto: de laagste waarde bepaalt de maximale snelheid tijdens het laden).
- De laadcurve van je elektrische auto (uitsluitend bij hogere laadsnelheden, want bij 3,7 kW komt er nauwelijks een curve bij de laadsessie kijken).
- De omstandigheden waarin geladen wordt.
- De accucapaciteit van de elektrische auto.
De laatste twee factoren verdienen iets meer aandacht. Vooral de omstandigheden kunnen een grote rol spelen. Wanneer je de mobiele lader aansluit in de vrieskou én de accu van de elektrische auto niet voorverwarmd is, dan start de laadsessie veel langzamer dan gebruikelijk en zal ook het piekvermogen niet behaald worden tijdens het laden. Daar komt bij dat veel mensen de auto warm laten worden aan de mobiele lader, wat een negatief effect heeft op de laadsnelheid bij kortere laadsessies.
De accucapaciteit speelt ook een grote rol, maar deze is relatief en het is belangrijk om dit in de gaten te houden. Het heeft namelijk niet zozeer betrekking op de absolute actieradius, maar wel op de totale actieradius. Met andere woorden: een klein accupakket en een groot accupakket kunnen beide binnen korte tijd 100 kilometer extra radius krijgen, maar bij het kleinere pakket vertaalt dit zich naar een veel hoger percentage dan bij een zwaar accupakket.
Houd daarom vooral in de gaten hoeveel kilometer er geladen moet worden en laat het accupercentage even buiten beschouwing wanneer je een mobiele lader gebruikt tijdens kortere laadsessies, vooral omdat deze laadproducten daar niet voor ontwikkeld zijn. Aangezien het in sommige gevallen toch een ideale of noodzakelijke oplossing is, vinden we het belangrijk om hier toch aandacht aan te besteden.
Waarom wordt beweerd dat je niet optimaal kunt laden met een mobiele lader?
Veel mensen die beweren dat de mobiele lader geen optimale oplossing kan bieden, hebben een verouderde mobiele gebruikt of de lader aangesloten op een stopcontact dat niet geschikt was of niet op een lege groep geplaatst was, waardoor de laadsnelheid veel te laag uitviel.
Tegenwoordig is er veel meer bekend over mobiele laders en is het makkelijker om te laden op een relatief hoge snelheid, inclusief oog voor de veiligheid tijdens het laden van de elektrische auto. Wel is het belangrijk om de juiste aansluitingen te gebruiken. Een stopcontact op een lege groep is slechts het begin. Wanneer de mobiele lader standaard voor thuisladen gebruikt wordt, raden we aan om een elektricien langs te laten komen die een speciale aansluiting kan maken op de groepenkast, zodat je op minstens 7,4 kW kunt laden. Daarmee is optimaal laden met een thuislader namelijk prima mogelijk.
Is dit daarmee ook dé oplossing voor thuisladen?
Wanneer je de mogelijkheid hebt om een laadpaal te (laten) plaatsen, dan verdient dit altijd de voorkeur. Dit heeft vooral te maken met het feit dat de laadpalen gemaakt zijn voor intensief gebruik en vaak voorzien zijn van aanzienlijk meer features en functies. Ook is de laadpaal altijd professioneel aangesloten op het netwerk en is deze niet afhankelijk van een stopcontact dat het juiste vermogen moet leveren.
Is het echter zo dat je niet de mogelijkheid hebt om een laadpaal te laten plaatsen, dan kun je ervoor kiezen om de mobiele laders te gebruiken om standaard thuis te laden. Kies in deze gevallen altijd een mobiele lader met een groot bereik aan laadspanning, oververhittingsbescherming en de mogelijkheid om de laadsessie live op afstand te volgen. Zeker wanneer je er niet helemaal zeker van bent of gewoon nieuwsgierig bent, is de laatste feature een handige uitbreiding.
Houd hierbij vooral het volgende in de gaten: kies je nu direct de juiste mobiele lader, zelfs wanneer je dat een paar tientjes extra kost, dan bespaar je hiermee geld omdat je mobiele thuislader niet binnen korte tijd vervangen moet worden omdat je een sterker model nodig hebt of toch op afstand wilt kunnen zien met hoeveel vermogen er op dit moment geladen wordt.
De beste mobiele laders tegen scherpe prijzen bij Accu-Machine.nl
Ben je op zoek naar een kwalitatieve mobiele lader tegen een scherpe prijs, dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij hebben uitsluitend laadoplossingen van gerenommeerde merken, waarbij het altijd gaat om producten met een CE-keurmerk zodat je zeker weet dat je veilig en optimaal kunt laden. Dat geldt niet alleen voor onze mobiele thuisladers, maar ook voor de laadpalen en laadkabels die je op onze website vindt.
Kun je de juiste mobiele lader niet vinden voor jouw situatie of heb je vragen over een van de producten in ons aanbod? Dan kun je altijd contact met ons opnemen. Ons team kijkt graag persoonlijk met je mee, zodat ook jij binnenkort makkelijk en veilig je EV kunt laden.