De webshop voor machines met een accu!
Voor 17:00 besteld, volgende werkdag geleverd!
Gratis verzending boven de €75,- à €6,95
PostNLKeuzehulp autoladers
0
Review Logo4,5 / 5 @ Trustedshops
0
De webshop voor machines met een accu!
Voor 17:00 besteld, volgende werkdag geleverd!
Gratis verzending boven de €75,- à €6,95

Groepenkast met 1 fase of 3 fasen voor het laden van de EV?

De kans is groot dat je eigenlijk nog nooit na hebt gedacht over je groepenkast. In de meeste Nederlandse woningen is dit namelijk gewoon goed geregeld, wat betekent dat je er geen omkijken naar hebt. Kies je echter voor zonnepanelen, een elektrische auto of een andere elektrische grootverbruiker, dan kom je toch al snel met prangende vragen te zitten.

Heb je voor het laden van een elektrische auto een groepenkast met 3 fasen nodig of kun je volstaan met een 1 fase groepenkast? Kun je een wallbox aansluiten op een oudere groepenkast of moet deze per definitie vervangen worden? En kun je dat eigenlijk zelf, een groepenkast vervangen?

Kan ik mijn elektrische auto laden vanuit een oude stoppenkast?

Heb je nog een oudere stoppenkast in huis met zekeringen die er met de hand in- en uitgedraaid moeten worden? Dan is er op zich niets aan de hand; de oudere stoppenkasten bieden de nodige bescherming en zijn wettelijk nog altijd toegestaan. Wel is het zo dat elke elektricien en vakman je aan zal raden om de stoppenkast te vervangen door een moderne groepenkast met installatieautomaten. Deze bieden meer veiligheid en hebben meer ruimte voor afzonderlijke groepen.

Bij het laden van de elektrische auto is vooral het laatste voordeel van groot belang. Om overbelasting van een groep te vermijden, wordt de wallbox of het laadpunt voor de elektrische auto namelijk aangesloten op een separate groep (dus zonder andere aansluitingen).

Kan ik een EV laden met een groepenkast met 1 fase?

Ja, het is in alle gevallen mogelijk om een elektrische auto te laden met een groepenkast met 1 fase, maar het is de vraag of je op deze manier ook optimaal kunt laden. Dit ligt aan het maximale laadvermogen van jouw elektrische auto. Kan jouw elektrische auto uitsluitend op 1 fase laden, dan ligt het voor de hand dat een groepenkast met 1 fase voldoet.

Is het echter zo dat jouw auto optimaal laadt op 3 fasen, dan is een groepenkast met 1 fase verre van ideaal. Het laden van de auto duurt dan namelijk véél langer. Bij EV’s met een zeer uitgebreide accucapaciteit kan dit betekenen dat de laadduur naar 22 uur doorschiet, wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Let op: een groepenkast met 1 fase op 1x25A kan ongeveer 5500 Watt ineens leveren. Heb je meerdere grootverbruikers (zoals een warmtepomp of elektrische kookplaten) en verwacht je dat de piekmomenten hoger uitvallen dan zo’n 6000 Watt wanneer je een elektrische auto laadt? Dan heb je twee opties. Je kunt dan een laadpaal kiezen met loadbalancing op 1 fase óf ervoor kiezen om over te gaan naar een groepenkast met 3 fasen. Heb je een nieuwere woning en heb je een 1x40A aansluiting, dan ligt de grens op 9000 Watt.

Kan ik elke elektrische auto laden met een 3 fasen groepenkast?

Wanneer je een groepenkast hebt op 3 fasen, dan kun je elke elektrische auto optimaal laden. Het is nog wel de moeite waard om te kijken welke aansluitingen er in de groepenkast zitten. Met een 3x25A (25 ampère op 3 fasen) kun je laden op 11 kW, waar je met een 3x35A op 22 kW kunt laden. Ook hier geldt opnieuw dat het maximale laadvermogen van jouw elektrische auto de bepalende factor is: deze grens kan namelijk nooit overschreden worden tijdens het laden van de auto.

Kan ik een groepenkast met 3 fasen laten installeren?

Wil je de stoppen- of groepenkast laten vervangen omdat jouw auto optimaal laadt op 3 fasen? Dan kun je kiezen voor een groepenkast met 3 fasen, maar controleer eerst even bij je netbeheerder of je wel een verzwaarde aansluiting hebt. Is dat niet het geval, dan kun je de netbeheerder vragen de aansluiting te verzwaren naar 3 fasen.

Wil je wél vast de groepenkast vervangen maar nog geen verzwaarde aansluiting? Dan kies je voor een 1/3 groepenkast. Dit is een 1 fase groepenkast die voorbereid is op een 3 fasen aansluiting. Er zit dus al een 4-polige hoofdschakelaar in, zodat er na de verzwaring van de aansluiting geen aanpassingen gedaan hoeven te worden.

In welke gevallen is de groepenkast met 3 fasen de beste optie?

  • Je hebt een verzwaarde aansluiting met een groepenkast op 1 fase
  • Je rijdt elektrisch en wilt de komende jaren elektrisch blijven rijden
  • De piekvraag naar stroom in je woning ligt boven de 5000 Watt
  • Je wilt zonnepanelen laten installeren
  • Je wilt een oude stoppenkast vervangen

Wanneer een van de bovenstaande punten van toepassing is op jouw situatie, dan is een groepenkast met 3 fasen de beste optie.

Wat kost het verzwaren van de aansluiting eigenlijk?

De kosten voor het verzwaren van de stroomaansluiting zijn afhankelijk van de situatie en de netbeheerder. Doorgaans kun je rekenen op een prijs tussen de € 300 en € 1100. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat de transportkabel voor de stroom vervangen moet worden om de hogere capaciteit mogelijk te maken.

Kan ik zelf mijn groepenkast vervangen?

We raden je sterk af om zelf de groepenkast te vervangen of nieuwe groepen aan te maken voor je nieuwe wallbox of laadpaal. Professionele installateurs beschikken over alle kennis en gereedschappen om dit op de juiste manier te doen. Niet alleen betekent dit dat zij weten wat zij moeten doen, het zorgt er ook voor dat alles gewoon direct goed aangesloten is en je de elektrische auto direct kunt laden wanneer de installateur klaar is.

Niet alleen een keuze voor nu, maar ook voor de toekomst

Overweeg je een groepenkast met 3 fasen, denk dan niet alleen aan de huidige situatie. De elektrische auto’s zullen in de toekomst alleen maar zwaardere accupakketten krijgen, waarmee laden op 3 fasen optimaal is om ’s morgens met een volle accu te kunnen vertrekken.

Heb je nu een laadpaal nodig voor een aansluiting op 1 fase en wil je in de toekomst naar 3 fasen toe? Kies dan voor een laadpaal die op 1 én 3 fase(n) aangesloten kan worden. Dan hoeft na het vervangen van de groepenkast de laadpaal namelijk niet vervangen te worden.

Laat een bericht achter

Schrijf hier uw bericht

* Verplichte velden
Vergelijk 0

Voeg nog een product toe (max. 5)

Start vergelijking