De webshop voor machines met een accu!
Voor 17:00 besteld, volgende werkdag geleverd!
Gratis verzending boven de €149.95,- a €6.95
PostNLKennisbank
0

Gratis verzending in NL boven €149,95! | Bestel nu ookeen muurhouder bij je thuislader!

Review Logo4,3/5 @ Trustedshop
0
De webshop voor machines met een accu!
Voor 17:00 besteld, volgende werkdag geleverd!
Gratis verzending boven de €149.95,- a €6.95

Gratis verzending in NL boven €149,95! | Bestel nu ookeen muurhouder bij je thuislader!

Bidirectioneel laden met je Nissan Leaf, dit zijn de opties

De Nissan Leaf wordt door velen de pionier genoemd op het gebied van bidirectioneel laden. Terecht, want dit model was de eerste elektrische auto die grootschalig geproduceerd werd en die daadwerkelijk in staat was om terug te leveren aan het net. Ironisch genoeg was er vrij weinig aandacht voor de technologie. De mogelijkheden ontbraken volledig en er was nog weinig noodzaak om te kijken naar bidirectioneel laden met de Nissan Leaf, want naast situaties met stroomuitval was er eigenlijk geen groot voordeel te behalen. Nu, in een periode waarin netcongestie steeds problematischer wordt en optimaal omgaan met onze energie belangrijk is, staat de Nissan Leaf ineens weer in de schijnwerpers.

Met je Nissan Leaf bidirectioneel laden: dit wil je weten

Veel van de Nissan Leaf-modellen zijn voorzien van een ChaDeMO-aansluiting. Enerzijds wat vervelend, aangezien dit niet de standaardaansluiting in Europa is en daarom problemen oplevert met bijvoorbeeld laadkabels en laadpalen, maar anderzijds een groot voordeel. Deze ChaDeMO-aansluiting is namelijk een groot voordeel wanneer het gaat om bidirectioneel laden. In tegenstelling tot de CSS-aansluiting kun je met ChaDeMO namelijk wel aan het net leveren wanneer de hardware hiertoe in staat is. Bij de Nissan Leaf is dat het geval.

Houd er rekening mee dat de Nissan Leaf geen V2L ondersteunt. Met dit model kun je alleen gebruikmaken van V2G en V2H, oftewel auto-naar-net en auto-naar-huis.

Wat kunnen we van Nissan verwachten op het gebied van bidirectioneel laden?

Nissan heeft zelf nog niet laten weten wat de plannen zijn met de Nissan Leaf. Dit kan er ook mee te maken hebben dat het bidirectioneel laden met de Nissan Leaf nu ook mogelijk is in Amerika. Het grote nadeel aan bidirectioneel laden met de Nissan Leaf is dat het accupakket van dit model zeer bescheiden is. Daarmee is de Leaf als thuisbatterij niet direct een geweldige toevoeging aan het netwerk, al kun je natuurlijk ook beargumenteren dat een 24-39 kWh thuisbatterij op wielen nog steeds veel meer is dan niets én dat je hiermee voor meerdere dagen stroom op kunt slaan voor een gemiddelde woning.

Bidirectioneel laden met je Nissan Leaf in de toekomst

Aangezien de Nissan Leaf nog altijd in productie is én veel mensen inmiddels reikhalzend uitkijken naar ontwikkelingen op het gebied van bidirectioneel laden, is het goed mogelijk dat Nissan de Leaf van een aantal aanpassingen zal voorzien om dit model weer volop in de schijnwerpers te krijgen. De vraag is en blijft of de Leaf de concurrentie voor kan blijven, want met aanpassingen voor de CSS-stekker op de loer om ook andere modellen te kunnen gebruiken voor deze technologie, is het de vraag of Nissan niet onderhand al bezig is met het ontwikkelen van nieuwe modellen die bidirectioneel laden ondersteunen.

Hier wil je rekening mee houden wanneer het gaat om bidirectioneel laden

Bidirectioneel laden met een Nissan Leaf is mogelijk wanneer je een model hebt met een ChaDeMO-aansluiting, maar dat wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk gebruik kunt maken van de technologie. Daarvoor moet je net namelijk ook geschikt zijn én heb je een bidirectionele laadpaal nodig. Alleen op die manier kun je stroom leveren aan je woning via de laadpaal (en slimme meter). Uitsluitend een elektrische auto die bidirectioneel laden ondersteunt, is dus niet genoeg om bidirectioneel laden met je Nissan Leaf te gebruiken bij huis.

Vergelijk 0

Voeg nog een product toe (max. 5)

Start vergelijking